Nyheder

Bliv en del af Postbyen – Københavns nye kvarter

Er du på udkig efter en central placering i København? Så er Postbyen et godt valg. Postbyen er placeret ekstremt centralt og ligger mellem Kalvebod Brygge og Hovedbanegården. Området er et helt nyt bykvarter, som er ved at blive bygget. Tidligere var området kendt som Postgrunden, men Postbyen er altså navnet på det nye og smarte område.

Byrummet i Postbyen er tænkt som et sted med virksomheder, butikker og restauranter. Placeringen er central, og planen med området er at gøre det til et stort aktiv for København. Byområdets kommende pladser får en størrelse svarende til de velkendte pladser Sankt Hans Torv og Amager Torv. Derudover forventes det, at Postbyens område vil have omkring 5.500 arbejdende mennesker og omkring 20.000 besøgende – om dagen.

Særdeles gode muligheder for erhvervsdrivende

Der er ingen tvivl om, at området er perfekt for virksomheder – uanset om der er tale om butikker, restauranter, barer eller kontorlokaler. Den attraktive placering har både sine fordele for ansatte, kunder og samarbejdspartnere. Alle parter har nemt ved at tilgå stedet – også selvom de kommer langvejsfra eller med offentlig transport. Derudover er lokalerne nemme at få øje på for forbipasserende, hvilket klart styrker virksomheden.

Byggerierne er certificeret for bæredygtighed

Hvis du som virksomhed har fokus på bæredygtighed, er Postbyens centrale placering ikke den eneste grund til, at området er den ideelle lokation. Postbyen har nemlig et stort fokus på bæredygtighed, og derfor er alle bygninger i området bæredygtighedscertificeret. Dette er et kæmpe kvalitetsstempel for virksomheder, der netop ønsker at have miljørigtige valg i højsæde.

Mærk hovedstadens mange muligheder

Uanset om virksomheden i forvejen har lokaler i Københavnerområdet, eller om virksomheden overvejer at rykke i lokaler i storbyen for første gang, er der mange gode grunde til at rykke til København. Hovedstaden byder på et væld af muligheder, som erhvervsdrivende nyder godt af. I København er der rig mulighed for at få kvalificeret arbejdskraft – både i form af danske og udenlandske medarbejdere.

Dertil er infrastrukturen af høj kvalitet, hvad end man er i bil, bus, tog, S-tog, cykel, på gåben eller på løbehjul. Slutteligt har Købehavn de bedste muligheder for at netværke som erhvervsdrivende – og netop dette aspekt må i den grad ikke undervurderes.

Tips til at finde kontorlokaler i byen

Indimellem er det tid til at finde nye kontorlokaler. Om det skyldes besparelser, udvidelse grundet flere medarbejdere eller blot tid til fornyelse, er ligegyldigt. Fornyelse skal til fra tid til anden, og dette gælder altså også i forbindelse med kontorlokaler. At finde kontorlokaler i byen kan være svært. Man er mange om buddet, samtidig med at kontorlokalerne selvfølgelig skal matche med virksomheden. Kontorlokaler fungerer nemlig som en slags visitkort for virksomheden. Hvis du er på udkig efter nye kontorlokaler i byen, kan du her få tips til netop dette.

Overvej nøje dine kontorlokalers behov

Virksomheder er ekstremt forskellige fra hinanden, og derfor er deres krav til kontorer også vidt forskellige. Overvej nøje virksomhedens behov for netop sine kontorlokaler og gå så på jagt efter matchende lokaler. Er der behov for en form for showroom? Så vil store, lyse og indbydende lokaler klart være en fordel. Skal lokalerne huse en masse medarbejderes skriveborde? Så må kontorlokalerne gerne være moderniseret, have køkkenadgang og god plads. Overvej ligeledes, hvorvidt der skal være plads til reception og mødelokaler.

Læg et realistisk budget

Ligesom med alt andet her i livet er det vigtigt at lægge et realistisk budget. Hvor meget har virksomheden mulighed for at betale i husleje hver måned? Det er i langt de fleste tilfælde en dårlig idé at have en så høj husleje, at det går udover andre aspekter i virksomheden såsom møblering og medarbejdergoder. Her kan det være en fordel at rykke kontorlokalerne væk fra centrum for derfor at få flere kvadratmeter for pengene. Dog kan det i nogle tilfælde være en nødvendighed at vælge en central placering med høj husleje, da alle byens fordele hurtigt kan tilgås.

Tænk over kontormålets energiklasse

Når et kontormål skal vælges, er det typisk beliggenhed, størrelse, husleje, parkeringsforhold, udseende og lignende, der spiller de største roller. Alle disse emner er også vigtige – men du skal ligeledes huske at tænke over kontormålets energiklasse. Selvom huslejen virker billig, kan virksomheden hurtigt bruge mange penge på at opvarme kontormålet grundet lav energiklasse. En højere husleje på et lejemål med bedre energiklasse kan dermed være bedre. I disse kontorlejemål er indeklimaet typisk også bedre, hvilket spiller en stor rolle for medarbejdernes trivsel og produktivitet.

Fif til at skabe et positivt åbent kontorlandskab

Med et åbent kontorlandskab gives der plads til samarbejde og sparring medarbejderne imellem. Dette kan i den grad være med til at skabe innovation og fællesskab. Dog er det vigtigt, at de rigtige rammer sættes for det åbne kontorlandskab, hvis ikke de ansatte skal føle sig unødigt forstyrret i deres arbejde. Du får her nogle fif til, hvordan du netop skaber et positivt åbent kontorlandskab.

Opstil skillevægge af let materiale

Opstår der mange forstyrrelser og støj fra visse områder på kontoret, kan dette med fordel løses ved at opstille skillevægge. Dette kan f.eks. være en fordel ved travle områder såsom døren mod toilettet, køkkenet eller kopimaskinen. Vælg helst skillevægge af lette materialer, således de ansatte selv kan flytte rundt på skillevæggene. På denne måde kan de nemt kreere små arbejdsområder selv, som tilpasses deres behov. Dette kan f.eks. være ved arbejde i teams eller sparring med hinanden.

Tilgodese de introverte medarbejderes behov

Et åbent kontormiljø er på papiret en super god løsning til kreative arbejdsmiljøer. Dog er det for nogle mennesketyper lidt af en udfordring. Ekstroverte personlighedstyper vil ofte opleve store fordele ved åbne kontorlandskaber, da de får energi af at sparre med hinanden. Introverte personlighedstyper vil derimod føle sig forstyrret og kan faktisk have svært ved at udføre deres arbejde. Disse behov skal selvfølgelig tilgodeses. Ønsker nogle medarbejdere at have en hjemmedag om ugen til at udføre deres arbejde, kan det klart være en fordel at tilgodese dette behov.

Hav godt styr på indretningen

Åbne kontorlandskaber stiller ekstra høje krav til indretningen af lokalet. Dette gælder både i forhold til ventilation, inventar, belysning og akustik. Er disse områder ikke for øje under indretningen af det store kontorlandskab, kan det virkelig påvirke medarbejderne negativt. Gode ventilationsanlæg, ergonomiske kontormøbler, kombination af naturligt dagslys og kunstigt lys samt akustikforbedrende elementer er alt sammen vigtigt at tænke ind i indretningen.

Placer medarbejderne strategisk

Placeringen af medarbejderne bør ikke ske tilfældigt på kontorer – og i særdeleshed ikke i åbne kontorlandskaber. Her er det ekstremt vigtigt at placere de ansatte strategisk, således de forstyrrer hinanden så lidt som muligt. Medarbejdere, der taler meget i telefon, bør placeres i ét område, så de ikke forstyrrer ansatte med opgaver af høj koncentration. Medarbejdere, som arbejder i teams, bør selvfølgelig placeres tæt på hinanden, således de ikke taler på tværs af kontoret.

Inspiration til at gå flere skridt i arbejdsdagen

De famøse 10.000 daglige skridt har du sandsynligvis hørt om. Det er vigtigt for vores sundhed, at vi er aktive i løbet af vores hverdag, og dette sker bl.a. gennem mange skridt. Det anbefales, at vi hver dag tager 10.000 skridt – men for mange er dette et svært tal at opnå. Især mennesker med stillesiddende jobs på kontorer kan have svært ved at nå det høje tal. Vi giver dig her inspiration til, hvordan du får gået flere skridt i løbet af din arbejdsdag.

Start egen konkurrence, eller deltag i kampagner

Motivationen er lettest at holde, hvis I er flere om det. Derfor kan du med fordel starte en konkurrence på arbejdspladsen for kollegaerne. Her skal I dyste mod hinanden om, hvem der kan tage flest skridt i en given periode – eksempelvis to uger. Den person, som tager flest skridt, vinder en præmie såsom en middag med alt betalt, to biografbilletter eller et gavekort. I kan også trække lod blandt alle de medarbejdere, der går 10.000 skridt i 8 ud af 14 dage. Ønsker I ikke at starte jeres egen konkurrence, kan I deltage i en landsdækkende kampagne såsom Tæl Skridt udarbejdet af Dansk Firmaidrætsforbund.

Tag trapperne, stå op og tal samt gå til kollegaen

Faktisk kan helt små ændringer i dagligdagen gøre, at du får inkorporeret flere skridt. Tag trapperne fremfor elevatoren hver gang, og få trænet dine lår og baller. Rejs dig op, når du taler i telefon. Helt automatisk vil du begynde at gå frem og tilbage, og du vil ofte opleve, at samtalen flyder mere naturligt. Gå hen til din kollega i stedet for at sende personen en e-mail eller foretage et opkald. Her får du ikke bare flere skridt, men du kan opleve, at den personlige kontakt er langt bedre end den telefoniske og elektroniske.

Få en stepmaskine eller minicykel ved skrivebordet

Den sidste – og virkelig effektive – måde at være mere aktiv i arbejdsdagen er ved at købe en lille stepmaskine eller handy minicykel. Placer den ved skrivebordet i stedet for kontorstolen, og mærk, hvordan du bliver mere aktiv. Du behøver blot at bevæge dig i roligt tempo, hvor du fortsat mærker den gode effekt.

Sådan styrker du din koncentrationsevne i kontorlandskabet

Det åbne kontorlandskab får for tiden meget kritik. Kritikken er til at forstå. Der er udfordringer forbundet med at arbejde i et fælles kontor. I det store fælles rum sidder folk ofte med vidt forskellige opgaver. Det er sådan set, hvad enten det er et kontorfællesskab med forskellige virksomheder, eller om det er en virksomhed med alle medarbejdere samlet i samme lokale.

En af konsekvenserne ved det åbne kontorlandskab er, at det kan være svært at fokusere på sine arbejdsopgaver over længere tid. Der er meget, der kan forstyrre én. Det kan være alt fra sidemakkerens snak til lyde på deres computere.

Det kan undertiden måske være lidt for nemt at bebrejde det åbne kontorlandskab for ens manglende koncentrationsevne. Det er sjældent kun ydre faktorer, der påvirker ens fordybelse. Ofte skyldes det ens egne tanker på alt muligt andet og ens egen evne til at distancere fra dem.

Uanset hvad du bruger som syndebuk for din manglende fordybelsesevne, er det på tide at forbedre den. Eftersom der bliver skrevet mange artikler om manglende koncentration, er der også meget hjælp at hente. Lad os se på nogle nyttige tricks, du kan gøre brug af, hvis du ønsker at skabe mere fokus.

Luk de forstyrrende elementer ude

Grundpillen til at komme koncentrationsbesvær til livs består ganske enkelt af, at du skal lære at lukke af for de forstyrrende elementer. Det kan du lære igennem meditation og koncentrationsøvelser.

Meditation er en gylden middelvej til at opnå fordybelse. Med et par effektive meditationsøvelser kan du blive bedre til at være til stede i nuet. Når man mediterer, er målet nemlig at blive i stand til at lukke alle forstyrrelser ude. Imens du mediterer og søger ro, vil du nok opfange lyde og omgivelser omkring dig. Men du vil lade være med at rette din opmærksomhed på det.

Det samme kan du så gøre, når du skal tilbage til arbejdet. Det er godt at lære at lukke omgivelserne ude. Et par minutter om dagen kan gøre underværker. Du kan aldrig sikre dig de mest optimale omstændigheder, men du kan med tiden lære at arbejde fokuseret under de fleste.

En anden måde at træne din evne til fordybelse er ved simple koncentrationsøvelser. Der findes forskellige slags øvelser. Det er derfor med at afprøve dem for at finde den teknik, der kan hjælpe dig.

Fast frokostordning – derfor er det en god idé

Overvejer du at få lavet en fast frokostordning på din arbejdsplads? Der kan være mange overvejelser omkring, om du skal gøre det eller ej. Vi vil dog gerne hjælpe dig med at blive klogere på, hvorfor det kan være en rigtig god idé.

Læs med her i indlægget, og få tre fordele ved at lave en fast frokostordning på din arbejdsplads.

Mere hygge, når der spises det samme

Vælger du at lave en fast frokostordning på din arbejdsplads, kan du skabe noget mere socialt i frokostpausen. Det er ofte lidt hyggeligere, når man sidder og spiser det samme mad. Så mødes nemlig om dette måltid.

Der kan skabes nogle hyggelige samtaler omkring, hvad der er på menuen i dag, og hvordan det mon er blevet lavet. Det kan derfor være en rigtig god måde at skabe en hyggelig stemning.

Vær sikker på, at dine medarbejder for god og nærende frokost

En af de bedre fordele ved en fast frokostordning er, at du sikre dig, at dine medarbejdere får en god og nærende frokost. Og hvorfor er det så en fordel for dig som arbejdsgiver? Det er en fordel, fordi dine medarbejdere har fået den rigtige næring, der kan give dem energi til at udføre sit arbejde.

En fast frokostordning kan også tilbyde varierende retter i løbet af ugen. Det er også med til at holde dine medarbejdere sunde, så de får de nødvendige vitaminer og mineraler. Det kan også gøre en stor forskel for deres energiniveau. På det punkt kan du derfor få en hel del ud af at lave en fast frokostordning.

Et attraktivt personalegode

En anden fordel er, at det kan være et yderst attraktivt personalegode med en fast frokostordning. Mange synes, at det ikke er det fedeste at skulle have sin egen madpakke med. Derudover er det heller ikke altid lige nemt at huske.

Med en fast frokostordning er der altid frokost til alle. Derudover er der mange kommende medarbejdere, der vil se det som et attraktivt personalegode. Det kan derfor være noget, der adskiller dig fra konkurrerende arbejdspladser.

Derfor flytter virksomheder til København

Det er ikke uden grund, at flere og flere virksomheder rykker til København. Vores danske hovedstad åbner nemlig op for en række muligheder, som erhvervsdrivende kan nyde rigtig godt af. Sidder du selv midt i en overvejelsesfase om, hvorvidt du skal rykke til København, kommer der her nogle grunde, der kan tale for.

Kvalificeret arbejdskraft

Naturligt nok er der ingen anden dansk by, som kan nå København til sokkeholderne, når det kommer til kvalificeret arbejdskraft. De største universiteter er nemlig placeret her, og det betyder, at virksomheder har rig mulighed for at få kompetente personer i praktik eller snuppe dem, når de er færdige med deres uddannelse. Og der er altså rigtig mange at vælge imellem, hvorfor der er personer nok til at dække alle brancher, hvad enten det er marketing, salg, økonomi eller noget helt andet.

En infrastruktur i topklasse

Det er ikke altid helt nemt at bevæge sig rundt i bil, og de fleste parkeringspladser kræver betaling, men hvorfor også have en bil i den by? Bybusser, vandbusser, toget, elløbehjul og din cykel – så har du alt, der skal bruges. Du kan bevæge dig rundt på ingen tid, og selvom du bor uden for byen eller har et møde der, er der helt sikkert en transportform, som nok skal få dig hurtigt og sikkert frem.

God mulighed for at netværke

Som erhvervsdrivende er det alfa og omega at have et stort netværk, som kan henvise kunder til en, ligesom de kan hjælpe med deres kompetencer, såfremt det bliver relevant. I København findes et hav af netværksgrupper, og der er helt sikkert et, som nok skal passe til din branche. Selvfølgelig koster det lidt at melde sig ind i disse, men det vil hurtigt vise sig at være pengene værd. Typisk kommer du til at tjene dit medlemskab ind hurtigere, end du lige regner med – og det er med renter. Så udnyt muligheden.

København er en fantastisk by for erhvervsdrivende, og den åbner op for et hav af muligheder. Så hvis du overvejer at slå rødder der, er det ikke nogen dum idé – tværtimod.

Derfor kan det betale sig at investere i ergonomisk korrekte kontormøbler

Når du har medarbejdere i din virksomhed, har du et vist ansvar for dem. De fleste ting, som de skal bruge i dagligdagen, skal du stille til rådighed. Når det kommer til kontormøbler, er det ikke helt ligegyldigt, hvilke løsninger du vælger.

Det kan altid betale sig i det lange løb, at du vælger de ergonomisk korrekte kontormøbler. Læs med her, hvorfor, og bliv klogere på, hvilke du skal vælge.

Mindsk sygdom og øg arbejdsglæden

Når du vælger ergonomisk korrekte kontormøbler, giver du de bedste forudsætninger for dine medarbejdere. De får nemlig mulighed for at arbejde, mens deres krop er placeret i den rigtige position.

Når dine medarbejdere sidder eller står korrekt, mindsker du risikoen for, at de skader deres krop. Hvis man over en længere periode sidder eller står i en forkert stilling, kan det have store konsekvenser. Det er noget, der kan give varige men.

I dagligdagen kan det også give ømme kroppe. Det kan betyde, at dine medarbejdere oftere melder sig syg. I nogle tilfælde kan det også resultere i længerevarende sygdom, hvis de for eksempel får problemer med ryggen.

Ergonomisk korrekte kontormøbler er derfor det eneste rigtige valg, hvis du vil gøre det bedste for dine medarbejdere.

Disse ergonomisk korrekte kontormøbler skal du have

Der er flere forskellige kontormøbler, du kan vælge imellem, når det skal være ergonomisk korrekt. Først og fremmest er det vigtigt med et godt skrivebord. Det er ikke som sådan kvaliteten, der er det vigtigste. Det er langt mere funktionerne, der er vigtige.

Det anbefales at benytte et hæve/sænke-skrivebord. Det sikrer nemlig, at dine medarbejdere kan indstille højden specielt til deres mål. Derudover giver det også mulighed for, at medarbejderen kan stå op og arbejde fra tid til anden.

En god kontorstol er også rigtig vigtigt. Her er det også funktionerne, der afgør, om der er tale om en ergonomisk korrekt kontorstol. Den skal kunne justeres i højden. Derudover er det også en fordel, hvis højden på ryglænet kan tilpasses. Er der en vippefunktion til sædet, har du et rigtig godt bud på en optimal kontorstol.

Motion på arbejdspladsen? Derfor kan det betale sig

Flere taler om, at det er en god idé at bringe motion ind på arbejdspladsen, men hvorfor egentlig? Det er der flere gode grunde til. I dette indlæg giver vi dig tre grunde til, hvorfor det kan betale sig at bringe motionen ind på arbejdspladsen.

Medarbejdere med mere overskud

Når dine medarbejdere får mulighed for at dyrke motion på arbejdspladsen, kan det give en fornyet energi. Denne fornyede energi kan være altafgørende for en arbejdsplads. Det betyder nemlig, at dine medarbejdere har mere overskud til at udføre deres arbejde. Ved at inddrage motion på arbejdspladsen kan du få mere effektive medarbejder. På den måde kan det derfor betale sig at gøre motionen til en aktiv del af din virksomhed.

Mere arbejdsglæde på arbejdspladsen

Energi og overskud kan være med til at skabe arbejdsglæde. Motionen kan også vise dine medarbejdere, at du vil dem det godt. Det viser overskud fra din side som leder. Det er noget, der smitter af. Motionen kan derfor være med til at skabe en arbejdsglæde, der spreder sig til hele virksomheden. På det punkt kan motion derfor helt klart også betale sig.

Mange måder at bringe motion ind i arbejdsdagen på

En fordel ved motion på arbejdspladsen er, at der er en masse måder, du kan gøre det på. Det betyder, at du kan tilpasse motionsdelen præcis til netop din virksomhed. Består din virksomhed af en forholdsvis ung stab, kan du gå lidt mere kreativt til værks. De kan sikkert holde til lidt af hvert rent motionsmæssigt. Er dine medarbejdere af lidt mere blandet karakter i forhold til alder og motionsniveau, er der også gode muligheder. Det kan være den lidt lettere slags, hvor der er planlagt en gåtur i frokostpausen hver dag. Det kan også være motionscykler i stedet for kontorstole. Det er et fænomen, der er blevet meget populært. Der er dog mange forskellige løsninger. Du kan derfor tilpasse det, så det passer perfekt til din virksomhed. På den måde får du mest muligt ud af at inkorporere motion på arbejdspladsen. Disse tre grunde viser tydeligt, at det sagtens kan betale sig at inddrage motion på arbejdspladsen.

Derfor skal chefer, mellemledere og ansatte sidde blandet

På mange arbejdspladser har chefen sit eget kontor, mens mellemlederne sidder samlet i den ene eller anden udstrækning, og de ”almindelige” ansatte sidder for sig. Det er imidlertid ikke nødvendigvis den mest hensigtsmæssige løsning. Her kigger vi nærmere på, hvorfor det mon er sådan.

Nedbryd hierarkiet ved at sidde blandet

En af de helt klare fordele ved at side blandet på kryds og tværs er, at hierarkiet på arbejdspladsen derved bliver nedbrudt. Har I et ønske om at have en flad struktur på kontoret, kan dette således være medvirkende til, at I får netop det. Ved at blande de forskellige medarbejdere på denne måde bliver fællesskabet styrket på tværs af ”hierarkiniveauer”, og det kan i høj grad være en fordel. Sidder man ved siden af ens mellemleder, får man med stor sandsynlighed opbygget en stærkere relation til vedkommende, og det er gavnligt i det daglige arbejde.

Gør det nemmere at udvikle den interne arbejdsgang

Alle medarbejderne på en arbejdsplads har noget at bidrage med, og alle har en holdning til, hvordan tingene fungerer på arbejdspladsen. Det er imidlertid ikke altid, at dem der, så at sige, er ”nederst i fødekæden”, byder ind med deres idéer til fornyelse og forbedring, og det er en skam. Det er dog klart, at det kan virke grænseoverskridende at skulle banke på chefens kontordør for at komme med et forslag til en lille forbedring i driften. Sidder man derimod over for vedkommende, bliver det nemmere at få nævnt ens idéer og inputs, og det kan bidrage til en bedre drift.

Få nye idéer på bordet

Generelt gælder det, at der kan komme rigtig mange nye idéer på bordet ved at blande folk på kryds og tværs. Har mellemlederne stirret sig blinde på et problem, kan nogle af de andre medarbejdere med stor sandsynlighed bidrage med noget. Alle disse inputs ville man ikke nødvendigvis få, hvis man sad opdelt på arbejdspladsen. Der bliver ganske enkelt skabt en mere åben og omfavnende atmosfære ved at sidde blandet, og det kan i høj grad medvirke til, at virksomheden udvikler sig til det bedre både på det interne plan og i forhold til kunder, samarbejdspartnere og projekter.

Et sundt indeklima er alfa og omega i kontormiljøer

Uanset om du driver en mindre eller større virksomhed, er indeklimaet på arbejdspladsen vigtigt for din og medarbejdernes performance og sundhed. Det er vigtigt at have et sundt indeklima for øje, når du vælger kontor, da et dårligt indeklima kan give gener som hovedpine og svimmelhed, hvilke øger sygefravær og mindsker effektiviteten. Derudover spreder forkølelse og influenza sig også med lynets hast i miljøer med dårligt indeklima.

Øg dine medarbejderes produktivitet

Indeklimaet på din arbejdsplads har stor betydning for medarbejdernes trivsel og generelle sundhed. Du kan nemlig mindske sygefraværet og øge produktiviteten, hvis du sørger for at skabe et kontormiljø med et sundt indeklima. I dag foregår meget kontorarbejde foran den samme skærm flere timer ad gangen, og derfor skal der også være et sundt miljø, således dine medarbejdere kan præstere effektivt hele dagen. Mange arbejdspladser benytter sig af naturlig udluftning, hvor døre og vinduer åbnes, således der kommer frisk luft og gennemtræk i lokalet. I Danmark har vi dog vekslende vejrforhold året rundt, hvilket påvirker, hvor ofte og hvornår der luftes naturligt ud. For at opnå et optimalt og sundt indeklima skal temperaturen være stabil og ikke have for store udsving i løbet af en arbejdsdag. Derudover må den konstante temperatur i lokalerne heller ikke være hverken for høj eller lav, hvilket også gælder luftfugtigheden. De vekslende vejrforhold i landet har dog efterhånden betydet, at mange arbejdspladser ikke får luftet lige så meget ud, som de burde. I de kølige måneder bliver det nemlig hurtigt fugtigt og koldt, og i de lune måneder strømmer det ind med varme.

Benyt komfortventilation på din arbejdsplads

Lad den naturlige udluftning være et supplement til en mere mekanisk udluftning i form af komfortventilation. Komfortventilation er nemlig en langt mere effektiv og sund udluftning end den naturlige. Du og dine medarbejdere vil nemlig opleve, at luften cirkuleres i samtlige lokaler, og den skiftes ud flere gange i timen. Med komfortventilation undgår du et forhøjet niveau af CO2 i luften, som netop er det, der giver gener som hovedpine og svimmelhed. Der er ingen tvivl om, at installationen af en komfortventilation er en lidt dyrere affære, men på længere sigt kan den øge dine medarbejderes performance og sundhed, hvilket er en rigtig god investering, der forhåbentlig kan ses på bundlinjen.

Bliv klogere på fordelene ved at leje dig ind i et kontorfællesskab

Vælg et kontorfællesskab og vind

Når du leder efter et nyt erhvervslokale, tager du først og fremmest stilling til, hvilken type kontor der passer til din virksomhed. Driver du en nystartet virksomhed, en mindre virksomhed eller måske en enkeltmandsvirksomhed, vil vi på det varmeste anbefale dig at se lidt nærmere på kontorfællesskaberne her i København. Der gemmer sig nemlig rigtig mange fordele ved kontorfællesskaberne, og du kan lære de væsentligste at kende her.

Der er penge at spare

Først og fremmest er der gode penge at spare ved at vælge et kontorfællesskab frem for et selvstændigt kontor. Idet du egentlig kun råder over dit eget lille kontor eller din kontorplads og deler alle fællesfaciliteter som toilet, møderum, kantine og reception, vil prisen være lavere, end hvis du selv skulle betale for samme faciliteter i et selvstændigt kontor. Når man enten lige er startet som virksomhedsdrivende, eller hvis man blot driver en mindre virksomhed, er alle penge sparet penge vundet.

Få råd til København

En anden ting, som du får ved at vælge et kontorfællesskab, er, at du får råd til at have kontor i København i det hele taget. Kontorpriserne i København er landets højeste, og vil du gerne den beliggenhed, må du også gå på kompromis – eventuelt i form af en plads i et kontorfællesskab.

Spar med dine naboer og udvid netværket

En gevinst ved kontorfællesskaberne, som du ikke kan gøre op i kroner og ører, er det netværk med ligesindede, som du slet ikke kan undgå at få. I kontorfællesskabet vil du være omringet af virksomhedsdrivende som dig selv, og har du problemer eller udfordringer, har mindst én af de andre garanteret stået i samme situation tidligere.

Netværk i erhvervsbranchen er ikke alt, men det er faktisk tæt på. Du kommer bare længere med et godt og relevant netværk, og der er ikke bedre steder end et kontorfællesskab at skabe sig sådan ét.

Nyt stort udspil, der skal tiltrække erhvervslivet

Der er dyb enighed mellem Hvidovre Kommune og regeringen angående det nye, store byggeprojekt, der for få uger siden blev lanceret og præsenteret for resten af Danmark. Projektet bliver et af de grønneste, mest innovative og største af slagsen i Nordeuropas historie, og forventningerne til etableringen af det nye store område er tårnhøje blandt politikerne i både kommunen og blandt politikerne i regeringspartierne.

Avedøre Holme – et sandt erhvervsparadis

I alt sin enkelthed går byggeplanerne ud på at forlænge et allerede meget attraktivt område i Danmark, der i dag er efterspurgt blandt de helt store spillere i dansk erhverv. Det drejer sig om det store område ved Avedøre Holme, der efter byggearbejdet tilbage i 1960’erne, er blevet meget attraktivt blandt erhvervsfolk og tiltrækker mange virksomheder til Danmark. Derfor er tiden nu til en udvidelse, så Danmark er langt bedre rustet i den internationale konkurrence om virksomheder, investeringer og kvalificeret arbejdskraft.

Begejstring fra alle sider

Lanceringen afslørede stor begejstring hos Hvidovre Kommunes borgmester, Helle Adelborg, og blandt regeringspartierne. Ifølge de første analyser af projektet, der er lavet af Deloitte, kommer det nye område ved Avedøre Holme nemlig til at kunne huse helt op til 12.000 arbejdspladser, hvilket naturligvis også fører til flere tusinde jobs. Analyserne afslører også, at Danmark kan se frem til en ny vækst på op til 54 mia. kr., når projektet står færdigt.

Et grønt perspektiv

Området kommer til at få navnet ’Holmene’ og kommer da også til at bestå af ni forskellige holme, hvoraf den første forventes at stå klar blot seks år efter, at byggearbejdet er gået i gang. Selvom ’Holmenes’ primære formål er at tiltrække erhvervslivet, er der samtidig store planer om at gøre det til et stort, grønt naturområde, der blandt andet vil tiltrække natur- og fugleinteresserede. Derudover er det en del af planen at skabe et område for sportsudøvere med forskellige vandsportsaktiviteter og løbe- og cykelstier. Alt i alt skal det nye, store byggeprojekt sørge for, at vi får endnu flere virksomheder til at komme eller blive i Danmark, men området skal samtidig indeholde mange naturoplevelser for både store og små.

Derfor bør du leje et kontor i København

For nogle kan det virke fristende at købe kontorlokaler, men langt hen ad vejen er det faktisk en økonomisk fordel at leje lokaler i stedet for at eje dem. Det skyldes blandt andet, at man naturligvis altid løber en økonomisk risiko ved at investere i fast ejendom, som kan falde i værdi. Desuden kan der som ejer være en del uforudsete udgifter, man pludselig skal forholde sig til. Det kan være i forbindelse med generel vedligeholdelse, eller hvis der er noget, der går i stykker. Det kan hurtigt løbe op, og ejer man selv lokalerne, skal man også selv betale for reparationer. Desuden skal der tages tid ud af kalenderen til at få ordnet disse ting, der kan dukke op ud af det blå – og som virksomhedsejer er der altså mange andre ting, man hellere vil bruge sin tid på. Derfor er det nemmere – og billigere – at kunne ringe til sin udlejer, hvis der er noget i vejen med lejemålet.

Derudover vil det faktisk ofte være en fordel at investere noget kapital i andre ting end fast ejendom, og er der nogle penge tilovers i virksomheden, kan du sandsynligvis få mere ud af dem på anden vis end ved at bruge dem på at købe kontorlokaler.

Der er større frihed med lejede lokaler

Ud over det økonomiske aspekt er der også den fordel ved lejede kontorlokaler, at man har en væsentlig større frihed. Det kan især være en fordel i mindre virksomheder, som stadig er i opstartsfasen. Generelt ønsker de fleste virksomheder at vokse, og derfor skal der altså helst være plads til at udvide ved for eksempel at ansætte nye medarbejdere. Har man lejet sig ind i nogle lokaler, er det væsentligt nemmere at skifte lokalitet, hvis der opstår nogle nye behov, end hvis man ejede lokalerne, og det giver altså mulighed for at udvikle virksomheden. Er man låst fast i egne lokaler, kan man hurtigt komme til at stå i stampe, fordi der rent pladsmæssigt ikke er mulighed, for at virksomheden kan vokse sig større.

Sådan højner du arbejdsglæden på arbejdspladsen

Arbejdsglæden på din arbejdsplads er en af de vigtigste faktorer, når det kommer til din virksomheds succes. Mistrives dine ansatte, kan det få konsekvenser – ikke bare for dine medarbejdere, men også for virksomheden. Det er vigtigt at investere i ressourcer og arbejdstid for at højne arbejdsglæden. Selvom ansatte kan have vidt forskellige grunde til at være glade for netop deres arbejdsplads, kan et større fokus på visse faktorer have en positiv indvirkning på engagementet, motivationen og humøret for de fleste medarbejdere.

Lyt til dine ansatte

Ønsker du at lave tiltag på din arbejdsplads, der sikrer en større arbejdsglæde og et bedre arbejdsmiljø i det hele taget, kan du eksempelvis starte med at arrangere en dag for alle dine medarbejdere. På denne dag kan alle få mulighed for at komme med forslag til ændringer, der i sidste ende kan skabe et bedre arbejdsmiljø for den enkelte.

Lav traditioner blandt kollegerne

Er målet en bedre stemning på kontoret og et godt samarbejde på tværs af stillinger, er det en god ide at sørge for at flere sociale traditioner bliver indført eller genoptaget. Det kan for eksempel være en årlig julefrokost eller en fødselsdagsfrokost, når en medarbejder på kontoret fylder år.

Uddelegér flere opgaver

Det er endvidere vigtigt for de fleste medarbejdere at kunne se en lovende fremtid for sig selv i et firma. Derfor er det helt afgørende, at ansatte får muligheder for at udvikle sig fagligt i deres stilling. Mange ønsker at blive udfordret på deres arbejdsplads, og mange af disse bliver motiveret af netop det i dagligdagen. Som arbejdsgiver bør man derfor videregive så mange arbejdsopgaver som muligt. På den måde får man selv mere overskud til egne opgaver, og man bliver automatisk også mere opmærksom på den daglige trivsel på arbejdet. Samtidig fortæller man indirekte sine medarbejdere, at man har tillid til, at de kan påtage sig og løse disse ekstra opgaver. Det er en vigtig del af enhver arbejdsplads, at der er gensidig respekt og tillid mellem ledelsen og virksomhedens medarbejdere.

Antallet af ledige kontorlokaler i hovedstaden og omegn er faldet drastisk

Erhvervslivet blomstrer som aldrig før i København, og som virksomhed skal man være meget hurtig, hvis man vil sikre sig gode lokaler – både helt inde i centrum, men også i forstæderne. Kontorlokalerne bliver nemlig revet væk, så snart de er ledige eller er færdigbyggede.

Tomgangen af ledige kontorlokaler er faldet

I København by med Dragør, Frederiksberg og Tårnby har antallet af ledige kontorer været det laveste i næsten et årti. I hovedstaden stod 5,7 % af kontorerne ledige i starten af 2018, og det er det laveste tal siden 2009. For Københavns omegn ligger tallet på 11,4, og er det laveste i 4,5 år. Tallene er positive og tyder på, at det går godt i dansk erhvervsliv. Dog er der et stykke vej, før vi når ned på procenttallene for København by og omegn før finanskrisen, hvor ledige kontorlokaler i hovedstaden lå under 4 %, mens omegnens ledige lokaler lå på 6 %.

På trods af udflytningen til provinsen

Selvom staten siden slutningen af 2015 har udflyttet arbejdspladser fra hovedstaden til provinsen, er de ledige lokaler i København hurtigt blevet overtaget, og det peger på, at der har været, og måske stadig er, et stort behov for ledige lokaler i storbyen. Det lave antal ledige kontorer skyldes også, at langt flere udenlandske virksomheder lejer sig ind i kontorlokaler i den danske hovedstad, hvilket resulterer i mangel på kontorer for danske virksomheder og iværksættere. Dog forsøger København konstant at finde plads til nye kontormuligheder. På landsplan bliver 24 mio. kvm brugt som kontorer, hvoraf København by og omegn udgør henholdsvis hele 5,9 og 3,8 kvm.

Overvej nøje dine behov og krav

Har du planer om at finde kontorlokaler i Københavnsområdet, skal du gøre dig det helt klart, hvad du går efter i forhold til beliggenhed, størrelse og pris. På den måde kan du hurtigt og målrettet gå efter de helt rigtige kontorlokaler til dig, når de bliver ledige på markedet.

Sådan får du et bæredygtigt kontor i København

I disse år er der et stigende fokus på miljøet og de bæredygtige valg. Her er der også ting, man som virksomhedsleder kan gøre – og med et kontor i København er du godt på vej.

Et bæredygtigt storbyliv

Mange forbinder måske ikke hovedstadens høje bygninger og trafikerede veje med et bæredygtigt valg. Og det er heller ikke givet, at du er med til at passe på miljøet ved at bosætte dig i byen. Men det afgørende er her, at der med storbylivet følger et hav af muligheder. Og du kan derfor selv i høj grad have indflydelse.

På transportfronten er der gode forudsætninger for det bæredygtige valg i København. Med både metro, mange bybusser og gode cykelmuligheder vil det derfor være let at træffe det miljøbevidste valg.

De gode vaner

Er I en virksomhed af international karakter, eller er I ofte i Jylland, er der måske en stor besparelse på miljøfronten. Det kan måske virke fristende at hoppe på et hurtigt fly fra København til Jylland, men flyrejser er en af de største miljøsyndere, og derfor er tog- eller busrejsen det gode klimavalg. En fordel ved togrejsen er, at tiden bedre kan udnyttes som arbejdstid. Eller det kan være tid, hvor dine medarbejdere har mulighed for at få snakket ting igennem i virksomheden, som normalt ikke bliver italesat i det daglige.

Har I en madordning i firmaet, er København så at sige madordningens Mekka. I byen finder man mange forskellige frokostordninger – hvor en kasse med lokale råvarer eller en vegetarisk menu vil være et bæredygtigt valg.

Kontoret kan også være et klimavalg

Sidst kan der også være point at hente på bæredygtighedsfronten ved at leje et kontor. Når man deler bygning, vil man ofte også dele andre ting – det kan være tørretumbler, 3D-printer eller vaskemaskine. Dette gør sig også gældende for erhvervskontorer, da det er oplagt at deles med de øvrige virksomheder i bygningen. At være flere om tingene sparer gevaldigt på ressourcerne – samtidig med at det også er et godt valg for økonomien, da der er penge at spare ved at deles om tingene.

Skab det konstruktive og personlige fællesskab

Kontoret er samlingspunkt for en række mennesker, der hver dag ruller stolen ind til bordet, tænder computeren og udfører et stykke arbejde, der skal drive virksomheden fremad. Men arbejdet på kontoret foregår ikke blot i enerum. Hvis ikke medarbejderne er i stand til at samarbejde, ydes det optimale arbejde ikke til konsekvens for virksomhedens foretagende.

Det rette kontormiljø sætter rammerne for et godt samarbejde. Det kan være en udfordring for virksomheden at skabe dette rum, hvor alle medarbejdere trives og opnår deres yderste potentiale. Det kræver arbejde, fokus og prioritering – men til gengæld vil virksomheden se forbedrede resultater.

Klare aftaler danner grundlaget

En række behov, personligheder og arbejdsopgaver mødes på kontoret. Når arbejdsmiljøet udfordres, er det oftest fordi, mange forskellige mennesker med varierende forhold til arbejdet skal mødes. For at gøre livet på kontoret så gnidningsfrit som muligt – og for at imødekomme konflikter, inden de opstår, kan faste aftaler og systemer benyttes.

Italesæt kontorets forskellige personligheder på et fælles møde. Snak om, hvilke vaner, aftaler og interne koder der vil hjælpe jer til at møde hinandens behov på bedste vis. Måske skal alt mad indtages udenfor kontoret, måske bør man forlade lokalet, når man snakker i telefon, eller måske skal man markere, når man ikke vil forstyrres.

Personlig atmosfære gør det muligt

Når folk kender hinanden på et mere personligt plan, er det lettere at relatere, hjælpe og derved samarbejde. Læg fokus på at etablere et godt forhold til alle kollegaer. Skab anledninger, hvor medarbejderne mødes uden for kontorets rammer, og giv derved mulighed for, at kollegiale relationer kan blive mere nære og personlige.

Overbærenhed er nøglen

Når medarbejderne har evnen til at sige ”pyt” og bære over med andres fejl, er kontoret sikret den bedste stemning. Vi har alle forskellige vaner, fremgangsmåder og behov, og når kontorets medarbejdere kan rumme alle, er der langt mellem konflikt, sammenstød og ubehag. Det skaber det bedste arbejdsmiljø, da glade medarbejdere er tættere knyttet til deres job og derved giver mere af sig selv i arbejdstiden.

Derfor skal du vælge København som placering til din virksomhed

Det kan være svært at finde ud af, hvilken geografisk placering der kan give din virksomhed de bedste muligheder og fordele, når du leder efter kontorer. Er det vigtigt, at det er i byen eller på landet? Eller er det byens størrelse, byens erhvervsliv eller måske byens begivenhedskultur der er det vigtigste for den type virksomhed, du sidder med? Den smukke hovedstad København indeholder alle de elementer, der skal til, for at din virksomhed kan vokse og udvikle sig.

Dynamisk arbejdsmiljø

Ønsker du, at din virksomhed skal have hovedsæde i en energisk og dynamisk by, der er i konstant udvikling? Så har du helt sikkert allerede overvejet en placering i København. Byen er med sine 1,3 millioner indbyggere Danmarks største, og derfor er det naturligvis også nemt at finde solid og veluddannet arbejdskraft heriblandt. Byen er hovedsæde for mange offentlige og private virksomheder, og det er ikke uden grund. Byens hurtige tempo passer især godt til unge, studerende og karrieremennesker og er denne målgruppe din, vil du i København få din virksomhed tæt på dem.

International og multikulturel hovedstad

København er en international hovedstad, hvor der findes mange forskellige slags mennesker med forskellig baggrund, etnicitet, tro, uddannelse og kultur. Denne diversitet giver byen en stemning af åbenhed og accept, og hvis din virksomhed allerede er, eller sigter efter at komme på det internationale marked åbner København op for flere indgange til dette. Der findes i København mange attraktive kontorlokaler, og med en tilvækst af både private og offentlige virksomheder vil der være rig mulighed for at skabe samarbejde med andre virksomheder – både nationalt og internationalt.

Gode transportmuligheder for enhver smag

En af fordelene ved at placere sin virksomhed i eller omkring København er, at infrastrukturen er god, og transportmulighederne i byen er mange. Det vil derfor være nemt for medarbejdere at pendle mellem København og nogle af landets andre byer. Med gode transportmuligheder til Kastrup lufthavn vil det også være muligt at rekruttere og udstationere medarbejdere internationalt eller at holde og deltage i møder i den anden ende af landet uden en lang transporttid. Der ses i det københavnske bybillede en stor udbygning af byens transportmuligheder for at tilgodese de behov, der er for byens mange pendlere. Især S-tog og Metro er et populært valg, når det kommer til offentlig transport, men derudover er København også kendt som ”cyklernes by”, da en meget stor del af byens indbyggere bruger dette transportmiddel til at komme frem og tilbage mellem arbejdet. København er nemlig kendt som et sikkert og trygt sted at bevæge sig rundt for cyklister, og cyklen er fortsat københavnernes fortrukne transportmiddel.

Rapport: Københavnske virksomheder vil have moderne og større kontorer

En rapport udarbejdet af Nybolig Erhverv viser, at de københavnske virksomheder efterspørger nye, moderne lokaler med flere kvadratmeter. Det er, ifølge rapporten, et udtryk for, at man via strategisk udnyttelse af nuværende kontorlokaler har kunnet overkomme efterdønningerne af finanskrisen i sådan en grad, at der nu er plus på bundlinjen. At virksomheder ønsker at udvide er i sig selv et udtryk for vækst. At de desuden efterspørger nyere og moderne faciliteter vidner om, at deres økonomisk situation rækker til mere en blot slidte kontorlokaler. De københavnske virksomheder er i den grad gået lysere tider i møde.

Effektiv space planning har skabt rum i økonomien

Rapporten, der er lavet på baggrund af oplysninger fra Nybolig Erhvervs kunder i sidste kvartal af 2017, viser, at virksomhederne ved hjælp af konceptet ”effektiv space planning” har sparet penge. Begrebet dækker over en metode, hvor virksomheden helt lavpraktisk udnytter kvadratmeterne i kontorlokalet bedre. Ved at leje sig ind et sted, som til at starte med synes for småt, kan man via effektiv space planning optimere pladsen og på den måde presse flere medarbejdere ind på færre kvadratmeter. Man udnytter kort sagt rummene optimalt. Og det kan altså mærkes i pengepungen. For jo færre kvadratmeter virksomhederne skal betale husleje for, jo flere penge er der til at drive virksomheden mod vækst.

Oplever ketchupeffekt

Nybolig Erhverv skriver desuden i rapporten, at man inden for de sidste 18 måneder har oplevet en slags ketchupeffekt, hvor man ser, at en stor gruppe af københavnske virksomheder med ét vil rykke i større og mere moderne lokaler. Det har ifølge rapporten giver mere travlhed på markedet. Det har skabt en øget konkurrence på markedet og er med til at presse lejepriserne op.

Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed

Foruden flere kvadratmeter og moderne faciliteter fremgår det af rapporten, at de københavnske virksomheder også efterspørger en attraktiv beliggenhed. Derudover vægter virksomhederne også, at kontoret ligger i et område med god infrastruktur. Man prioriterer altså, at det er nemt at komme til og fra virksomheden – både for kunder, men også og for de ansatte. Fordi virksomhederne efterspørger moderne faciliteter, ser man også, at de ældre kontorejendomme står tomme hen.

Et smuthul for investorer

I resten af landet har man dog set en tendens til, at investorer ser deres snit til at tjene en skilling. Ved at købe og renovere ældre bygninger bliver lokalerne pludseligt attraktive igen og vil nemt kunne udlejes til virksomheder.

Der er dog også nogle virksomheder, som vælger at gå på kompromis med deres krav om moderne faciliteter for til gengæld at spare penge på huslejen ved at leje sig ind i ældre kontorejendomme, og på denne måde gøre en god handel.

Styrk din virksomhed med gode kontorlokaler

Mange virksomheder står ofte over for den udfordring at finde det helt rigtige kontorlokale til virksomhedens behov. Hvis du netop har startet en virksomhed op, eller hvis denne er i stigende vækst, så skal jagten sættes ind på nye lokaler. Der er i den forbindelse mange ting at være opmærksom på, da din virksomheds kontorlokaler er vigtige for både de ansatte, kunder og andre samarbejdspartnere i form af beliggenhed og virksomhedens identitet udadtil. Flere og flere virksomheder i København vælger i dag at leje kontorlokaler, og her kan du læse mere om, hvordan du med gode kontorlokaler kan styrke din virksomhed.

Den rigtige beliggenhed

En af de ting, der har afgørende betydning for din virksomhed, er dennes geografiske beliggenhed. København er et af de dyreste steder i Danmark at have erhvervslokaler, men på trods af dette er det samtidig et af de allermest populære områder at have sin virksomheds lokaler placeret. Da der er tårnhøje udgifter til køb af lokaler i København, vælger mange virksomheder at leje sine lokaler, enten individuelt eller ved at dele lokaler med andre virksomheder. Ved at leje lokaler er der mange penge at spare, og fleksibiliteten er ligeledes høj i forhold til, hvis virksomheden får andre behov i forbindelse med vækst eller af andre årsager. Men på trods af, at også lejepriserne i København befinder sig i den høje ende, er byen fortsat populær som aldrig før. Dette skyldes de mange fordele, du har ved at placere din virksomhed så centralt. Både medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere vil finde din virksomhed attraktiv, og ved at befinde sig midt i et dynamisk innovativt miljø vil din virksomhed have alle forudsætninger for konstant at holde sig opdateret og blive inspireret.

Dine kontorlokaler påvirker andres indtryk af din virksomhed

Selvom meget kommunikation med kunder og samarbejdspartnere i dag foregår online, vil langt de fleste virksomheder alligevel opleve, at disse fysisk kommer forbi virksomheden. Både kunder og samarbejdspartnere vil her, på baggrund af dit valg af beliggenhed og indretning af erhvervslokaler, danne sig et indtryk af, hvilken identitet og hvilke værdier din virksomhed har. Tænk derfor over, når du indretter lokalerne, at du afspejler din virksomhedsidentitet bedst muligt. Skal det være hvidt og lyst med store glaspartier, eller skal det være rustikt og charmerende med stukloft og rå murstensvægge? Det hele afhænger af, hvad der passer til netop din virksomheds identitet.

Motivér dine medarbejdere

Dit valg af kontorlokaler er først og fremmest vigtigt for de medarbejdere, der skal bruge deres mange arbejdstimer her. Det har en stor og afgørende betydning for dine ansattes motivation og for arbejdsmiljøet, hvordan lokalerne er indrettet. Sørg for at have de nødvendige faciliteter i lokalerne såsom stikkontakter, godt lysindfald og gode lamper. Lyt til dine medarbejderes ønsker, når du indretter lokalerne og få på den måde topmotiverede medarbejdere.

Kontorer på Bryggen bliver mere in

Kontorerne på Islands Brygge bliver mere og mere efterspurgte i takt med, at flere og flere får øjnene op for den populære københavnske bydel.

Islands Brygge er en af de bydele, som er i allermest rivende udvikling. Det er en bydel, som har meget at byde på for både erhvervsdrivende, men også for private.

De erhvervsdrivende nyder, at priserne på kontorlejemål er noget billigere end i centrum af København. Ikke desto mindre er Islands Brygge placeret fordelagtigt i forhold til den centrale del af Danmarks hovedstad. En gåtur på 10 minutter fra midten af Njalsgade og man befinder sig i midten af København.

For familier betragtes Islands Brygge som et oplagt sted for børn at vokse op. Det er beliggende tæt på naturen, men har samtidig også mange familievenlige områder og cafeer. For de unge er den centrale beliggenhed medvirkende til, at mange fravælger at bosætte sig i andre dele af Amager, simpelthen fordi man vil være så tæt på bykernen som muligt.

De erhvervsdrivende har fået øjnene op for, at Islands Brygge blomstrer. Boligpriserne stiger hele tiden, og infrastrukturen er ganske ligetil: Metroen kører til Nørreport på seks minutter fra Islands Brygge Station.

Godt vejr og flot natur

Mange erhvervsdrivende sætter pris på, at man kan nyde godt af de mange cafeer og restauranter, der er i og omkring Njalsgade. Det er vigtigt for fællesskabet på arbejdspladserne, at der er noget socialt at gøre brug af i nærområderne. På den måde kan der opstå et socialt samvær, som styrker fællesskabet. Fællesskab er noget, de fleste erhvervsdrivende værdsætter som følge af det, fællesskabet medfører. Heriblandt en god holdånd på arbejdspladsen, hvor samarbejdet ofte er af afgørende betydning, og den hjælpende hånd kan få stor betydning for den hjulpne.

Islands Brygge har mange områder, hvor de ansatte kan gå ture, hvilket de fleste nyder, fordi det er et godt pusterum fra arbejdspladsen. På den måde sikrer cheferne i erhvervslokalerne, at der altid er noget, de ansatte kan gøre, hvis de har brug for et pusterum. De samme muligheder for gåture og for at koble fra fås ikke på samme måde i det centrale København, da der ofte er sort af mennesker på gader og stræder i arbejdstiden.

På Bryggen er sagen en anden med Amager Fælled et stenkast fra Islands Brygges mest travle gade Njalsgade. De små sidegader nyder ofte godt af besøg fra børnefamilier som eksempelvis Leifsgade og Isafjordsgade.

På Islands Brygge er der også et menneskemylder, der tiltrækker store dele af det københavnske folk til Amager-bydelen om sommeren. Sommeren på Islands Brygge er tidspunktet, hvor de erhvervsdrivende får allermest gavn af Bryggen – særligt socialt. Der er flere og flere arbejdspladser, som nyder godt af en øl på græsset på Bryggen.

Styrk din virksomhed med gode kontorlokaler

Mange virksomheder står ofte over for den udfordring at finde det helt rigtige kontorlokale til virksomhedens behov. Hvis du netop har startet en virksomhed op, eller hvis denne er i stigende vækst, så skal jagten sættes ind på nye lokaler. Der er i den forbindelse mange ting at være opmærksom på, da din virksomheds kontorlokaler er vigtige for både de ansatte, kunder og andre samarbejdspartnere i form af beliggenhed og virksomhedens identitet udadtil. Flere og flere virksomheder i København vælger i dag at leje kontorlokaler, og her kan du læse mere om, hvordan du med gode kontorlokaler kan styrke din virksomhed.

Den rigtige beliggenhed

En af de ting, der har afgørende betydning for din virksomhed, er dennes geografiske beliggenhed. København er et af de dyreste steder i Danmark at have erhvervslokaler, men på trods af dette er det samtidig et af de allermest populære områder at have sin virksomheds lokaler placeret. Da der er tårnhøje udgifter til køb af lokaler i København, vælger mange virksomheder at leje sine lokaler, enten individuelt eller ved at dele lokaler med andre virksomheder. Ved at leje lokaler er der mange penge at spare, og fleksibiliteten er ligeledes høj i forhold til, hvis virksomheden får andre behov i forbindelse med vækst eller af andre årsager. Men på trods af, at også lejepriserne i København befinder sig i den høje ende, er byen fortsat populær som aldrig før. Dette skyldes de mange fordele, du har ved at placere din virksomhed så centralt. Både medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere vil finde din virksomhed attraktiv, og ved at befinde sig midt i et dynamisk innovativt miljø vil din virksomhed have alle forudsætninger for konstant at holde sig opdateret og blive inspireret.

Dine kontorlokaler påvirker andres indtryk af din virksomhed

Selvom meget kommunikation med kunder og samarbejdspartnere i dag foregår online, vil langt de fleste virksomheder alligevel opleve, at disse fysisk kommer forbi virksomheden. Både kunder og samarbejdspartnere vil her, på baggrund af dit valg af beliggenhed og indretning af erhvervslokaler, danne sig et indtryk af, hvilken identitet og hvilke værdier din virksomhed har. Tænk derfor over, når du indretter lokalerne, at du afspejler din virksomhedsidentitet bedst muligt. Skal det være hvidt og lyst med store glaspartier, eller skal det være rustikt og charmerende med stukloft og rå murstensvægge? Det hele afhænger af, hvad der passer til netop din virksomheds identitet.

Motivér dine medarbejdere

Dit valg af kontorlokaler er først og fremmest vigtigt for de medarbejdere, der skal bruge deres mange arbejdstimer her. Det har en stor og afgørende betydning for dine ansattes motivation og for arbejdsmiljøet, hvordan lokalerne er indrettet. Sørg for at have de nødvendige faciliteter i lokalerne såsom stikkontakter, godt lysindfald og gode lamper. Lyt til dine medarbejderes ønsker, når du indretter lokalerne og få på den måde topmotiverede medarbejdere.

København har rigeligt med kontorer; alligevel vil man bygge endnu flere

Godt ti år efter den omfattende finanskrise er økonomien efterhånden ved at være på ret køl igen. Der er igen kommet gang i forbruget, ligesom at byggeriet og erhvervslivet også trives bedre og bedre. Netop byggeriet er også i hopla, fordi der er efterspørgslen på alverdens forskellige bygninger; heriblandt studieboliger i universitetsbyerne og lækre lejligheder i nye og hippe områder. Ét sted, hvor der dog ikke umiddelbart er behov for nye byggerier, er på kontorområder – alligevel, så er der store planer om milliardbyggerier, især i København. Det er problematisk, for rigeligt med kvadratmeter står i forvejen tomme.

Efterspørgsel matcher ikke udbud på eksisterende kontorområder

Lige nu står der kontorer tomme i hovedstaden i sådan et omfang, at det svarer til 33 gange så mange kvadratmeter, som Mærsk hovedsæde fylder. På en anden klassisk skala svarer det til 168 fodboldbaner, når man tager udgangspunkt i Landsholdets hjemmebane, Parken. I alt er dette i omegnen af 1,2 millioner kvadratmeter, som står ubrugt hen.

Dette går desuden hårdt ud over mange pensionskasser, som har en større del af markedet. Med andre ord går det altså også udover pensionskassernes kunder. Der er ganske enkelt ikke en efterspørgsel, som matcher udbuddet på kontorplads, samtidig med at de større virksomheder hellere selv vil bygge nyt. Netop disse to ting, at de store selskaber hellere bygger nyt, og at der er rigeligt med kontorplads i forvejen, skaber en såkaldt pukkel, som påfører større risici for investorerne.

Byggeboom er på vej

Virksomheder har i dag behov for at udvikle sig, og det øgede pres på erhvervslivet og konkurrencen betyder, at man gerne investerer i nye, flotte kontorbyggerier. Det, og at økonomien igen er kommet på ret kurs, betyder, at der allerede nu er milliardstore planer for kommende byggerier af kontorer. Mere konkret bliver det vurderet, at investeringerne i kontor- og erhvervsbyggeri i hele landet vil stige fra 3,3 milliarder i 2015 til 7,3 milliarder i 2017. Omtrent halvdelen af denne estimerede stigning er traditionelt set kontorbyggerier, hvoraf resten af butikker, lager, industri og lignende. Med andre ord, så fylder de kommende kontorbyggerier markant – især set i lyset af, at der i forvejen er rekordmange kontorområder ledige.

Prisen på kontorlejemål holdes nede

En anden effekt af denne udvikling er desuden, at priserne på de mange ledige lejemål holdes nede. Den tilsyneladende lave efterspørgsel har dermed gjort sit indtog, og det kan naturligvis siges at være positivt for dele af erhvervslivet. Lavere priser på lejemål gør det mere attraktivt at flytte ind for de virksomheder, for hvem det er attraktivt.

Dog er disse lave lejepriser også en advarsel for de føromtalte pensionsselskaber, som ofte sidder på disse ejendomme. For det er ikke umiddelbart positive at eje disse, da de færreste lejes ud. At mange af de samme selskaber så også investerer i de nye kontorlandskaber hos store koncerner og virksomheder er tvetydigt, og bør anses som værende en blinkende advarsel.

København – erhvervslivets mekka

For tiden raser der en offentlig debat omhandlende københavneri, (de)centralisering af magten og offentlige arbejdspladser i provinsen. Nogle mener, at alt for mange af statens organer er placeret i København. Denne debat vil slet ikke blive berørt i denne artikel. Der er jo tale om offentlige arbejdspladser, hvilket er en helt anden snak end private arbejdspladser. Der er andre faktorer i spil, når der snakkes om offentlige arbejdspladser.

Den største by

Man kan sige, at alle disse førnævnte offentlige arbejdspladser var placeret i Hovedstadsområdet af en grund. I og med, at København er den største by i Danmark, er arbejdskraften af gode grunde også den største. Der er mange mennesker placeret i et forholdsvis lille område, hvilket gør, at puljen af potentielle ansatte til din virksomhed er større. Der er flere personer at tage af. Man kan sige, at Danmarks beskedne størrelse gør, at man aldrig kan komme rigtig langt væk. Der er selvfølgelig grænser for, hvor langt en almindelig dansker ønsker at pendle, og lige netop derfor er det en god idé at placere din virksomhed i København.

De bedste hoveder til dit kontor

Du ønsker naturligvis at finde de bedste folk til din virksomhed. Heldigvis er København en af de bedste byer i hele Europa, hvis man søger kvalificeret, veluddannet arbejdskraft. Derfor er et kontor i København en rigtig god idé. Du vil ikke have svært ved at finde gode hoveder til kontorarbejde i hvert fald. Bevares, huslejen eller ejendomspriserne er høje i København sammenlignet med andre byer i Danmark, men dette er der selvfølgelig også belæg for. Hele ejendomsmarkedet kører efter udbud og efterspørgsel. Da der er kæmpe efterspørgsel efter erhvervskontorer i Hovedstadsområdet, stiger priserne naturligvis. Den store efterspørgsmål er naturligvis grundet i de førnævnte faktorer. Men man skal se den høje husleje eller den dyre ejendomspris som en investering. Ønsker man de bedste folk, skal man naturligvis være placereret der, hvor de bedste folk ønsker at arbejde. Og det er nu engang hovedstaden.

Købe eller leje?

Er du blevet overbevist om, at København er det rigtige sted for din virksomhed, skal du nu have fundet dine kontorer. Så opstår dilemmaet om, hvorvidt der skal lejes eller købes kontorer. Der er givetvis fordele og ulemper ved begge to. Leje er billigst nu og her, men dyrest på den lange bane. Det kræver ikke den store kapital fra start, og der er stor fleksibilitet, forstået på den måde, at hvis man ønsker at finde noget nyt, opsiger man blot aftalen og så er man videre. Køber man i stedet, skal man være sikker i sin sag. Man skal have kapitalen fra start, men det er selvfølgelig billigst i det lange løb, da man ved et salg, får penge tilbage. Ulempen kan dog være, at det nogle gange er lettere sagt end gjort, når man skal sælge en dyr ejendom.

Sådan har erhvervsleje udviklet sig i København

Stigende beskæftigelse og økonomisk fremgang for hele Danmark har medvirket til, at markedet inden for erhvervsleje i København lider. Forstået på den måde, at udlejerne har det godt, men lejerne slås om at få fat i de rester, der er tilbage. For lige nu befinder vi os på det laveste niveau i syv år. Der bliver ikke udbudt mange erhvervslejemål i hovedstaden, fordi der ganske enkelt ikke er flere – og der bliver ikke bygget nok til at mætte efterspørgslen.

Det er særligt i København og Region Sjælland, hvor det står slemt til med antallet af ledige lejemål til erhverv. Andre landsdele har nogle flere ledige, men der tegner sig et generelt billede for de danske storbyer, hvor København selvfølgelig topper listen over de mest populære steder at stifte virksomhed. Og det er naturligvis også det klart dyreste sted i Danmark.

Finanskrisen lagde mange kontorer øde

I København og Nordsjælland stod der i løbet af finanskrisen masser af ledige erhvervslejemål. Men opsvinget har betydet, at folk er begyndt at bruge penge igen, og der er flere, der starter egen virksomhed og tør satse på det frem for at være almindelig lønmodtager. De kontorer, der lå øde for bare fem år siden, er for længst besat.

København rummer intet mindre end en fjerdedel af alle landets erhvervskontorer. Men med en stigende befolkningstilvækst bliver det ikke nemmere at finde lokaler for virksomheder, der finder det attraktivt at bosætte sig i hovedstaden. Det er dels dyrere, og det kan tage meget længere tid at finde noget, hvis det lykkes, før tålmodigheden slipper op.

Et sundhedstegn med få ledige lejemål

Der er naturligvis også gode ting ved, at der er så få ledige kontorer. Der er opsving i økonomien, og det gavner hele befolkningen, at virksomhederne er begyndt at købe og sælge til hinanden igen. Der er tiltro til, at markedet er stabilt. Det gør det unægteligt sværere for nye virksomheder at finde en ledig grund i København, fordi et lavere udbud og stigende efterspørgsel er med til at øge priserne.

Vil man holde udgifterne nede til sin nye virksomhed, ser det sort ud med et kontor i hovedstaden. De hænger ikke på træerne, og skulle der endelig dumpe et ned i hænderne på en, er det ofte et dyrt bekendtskab. Det er derfor primært større og mere etablerede firmaer, der har råd til at leje i København, og de små må se tiden tålmodigt an.

Vil du gøre dig forhåbning om at finde noget ledigt, er det bedste sted at lede på diverse online ejendomsportaler, hvor der løbende bliver slået ledige lokaler op. Eller også skal du kende nogen, der har gode kontakter inden for erhvervslejemål i København.

Ny undersøgelse: Flere benytter kontorhotel

Servicerede kontorer – fra mindre kontorfællesskaber, coworking spaces til corporate kontorhoteller – oplever fortsat stigende popularitet verden over.
 
Mellemstore virksomheder begynder også i stigende grad at investere i kontorhotellet frem for det traditionelle kontor. Det viser ny verdensomspændende undersøgelse fra Lokalebasen.dks internationale afdeling MatchOffice, der har adspurgt over 1000 respondenter fra i alt 49 lande, her i blandt Norge. Matchoffice har flere portaler i blandt andet Finland, Sverige, Tyskland og Holland.

Ifølge undersøgelsen er størstedelen – nærmere 70 procent – fortsat mindre virksomheder med 1-2 ansatte. Ikke desto mindre er antallet af virksomheder med 5-6 ansatte steget med 63 procent, fra 10,3 procent i 2015 til 16,8 procent i 2016.

Hertil kommer, at antallet af virksomheder med over syv ansatte er steget med hele 100 procent fra 3,8 til 7,6 procent sidste år.

”Det skyldes uden tvivl, at det er blevet mere almindeligt for større virksomheder at slå arbejdsrødder i kontorfællesskaber,” kommenterer Jakob Dalhoff, CEO for Lokalebasen.dk.

Undersøgelsens resultater

  • 50 procent vælger fortsat et lukket kontor, mens de resterende vælger alternative kontorløsninger.
  • Antallet af lejere, der har skrevet kontrakt på en arbejdsplads i et åbent rum¸er steget med 56,6 procent – fra 10,6 procent i 2015 til 16,6 procent i 2016.
  • Mødelokaler er i dag den mest benyttede facilitet i kontorhotellet, hvilket 69,5 af de adspurgte markerede, at de benyttede. Det er en stigning på 15 procent siden 2015. 
  • Cirka 70 procent flere vælger kontorhotel efter netværksmuligheder – fra 7,9 til 13,3 procent. 

Bæredygtigt koncept

”Det er stadig primært mindre virksomheder, selvstændige, freelancere m.v., der søger arbejdsbase i et kontorhotel, men jeg er skudsikker på, at endnu flere større virksomheder vil indtage kontorhotellerne i fremtiden”.

Han tilføjer, at det få år tilbage højt sandsynligt ikke var en del af større virksomheders overvejelser, sådan som det i langt højere grad er i dag.

”Det er ikke noget nyt koncept – det er modent og bæredygtigt, og så har det har vist sit ’proof of concept’. Derudover er det ikke længere skræddersyet til mindre virksomheder, men til alle slags virksomheder.”

Den nye rapport fra MatchOffice kan ydermere fremvise en høj tilfredshed blandt undersøgelsens respondenter. Hele 60 procent understreger, at deres forventninger bliver indfriet på et højt eller meget højt niveau. Samtidig mener 42 procent, at der ikke er nogle ulemper ved deres kontorhotel.

”Den høje tilfredshed vil resultere i, at endnu flere også større virksomheder vil overveje kontorhotellet som løsning en ekstra gang i fremtiden som følge af word-of-mouth effekten”, vurderer Jakob Dalhoff.

”Derudover kan man kan man sparre, dele sin viden og altså coworke med andre virksomheder i kontorfællesskaber, hvilket kan skabe betydelig værdi. Dette er flere større virksomheder ved at få øjnene op for, og jeg formoder, at det også en af bevæggrundene til, at de prioriterer denne kontorløsning.”

Coworking Spaces – fremtidens arbejdsform

Et stigende antal af kontorfællesskaber under betegnelsen ’coworking spaces’ manifesterer sig i de europæiske hovedstader. Og også i Danmark ser vi flere og flere af dem.

Ifølge Thomas Fokdal, ejer af rådgivningsfirmaet Copenhagen Windows, er coworking dog mere en arbejdstilstand end en fysisk kontorløsning.

”Coworking slår rødder i deleøkonomien og bygger på tankegangen om, at man kommer længere på literen ved at dele sin viden, kompetencer og idéer med andre virksomheder.”

Man opnår altså en synergieffekt, da der er personer med forskellige kompetencer til stede, som kan bidrage med ekspertise og kreativ sparring.

Ideelt for freelancere og små virksomheder

Især blandt freelancere og små startups er coworking-tankegangen fordelagtig, da de ud fra et ressourcespørgsmål ikke selv kan have alle de nødvendige kompetencer in-house, mener Thomas Fokdal.

Og også dét at arbejde i et coworking space er ideelt, tilføjer han. Lejerne er nemlig typisk en blandet sammensætning, som er medvirkende til, at man har bredtfavnende ressourcer inden for rækkevidde.
Hvis én er ekspert i sociale medier, en anden er webdesigner, og en tredje er god til at redigere videoer, så har man pludselig en hel lille ekspertgruppe.

Arbejdsformen er dog ikke lige så udbredt i store virksomheder, da der typisk forekommer et hierarki, store lønforskelle og medarbejdere, der spekulerer i at kravle op ad karrierestigen. Og arbejdet i coworking spaces kræver nemlig transparens og samarbejde og fungerer bedst, hvis der ikke er store uligheder.

Ligeledes kan der opstå udfordringer, hvis virksomhederne ikke bidrager til vidensdelingen i et coworking space, pointerer Thomas Fokdal.

”Hvis nogle virksomheder blot interagerer med udgangspunkt i egen vinding, så vil omgivelsernes lyst til at dele viden med dem forsvinde med tiden. Og hvis dette sker i udstrakt grad, så fiser luften ud af ballonen.”

Større virksomheder er dog ved at få øjnene op for fordelene, og at denne vidensdeling kan fremme innovation.

”Mere etablerede virksomheder kan i mindre udviklingsprojekter vælge at rykke innovationsprocessen ud af huset – og typisk finde frem til løsninger, de ellers ikke havde fundet.”

Han tilføjer, at virksomhederne i høj grad også er begyndt at lytte til deres forskellige interessenter, hvilket går i tråd med coworking-tankegangen.

”De inddrager nu også brugere, kunder, leverandører, partnere m.m. for at kreere værdifulde løsninger til deres slutbrugere. Løsninger de ikke ville kunne komme frem til alene.”

Boom af coworking spaces

Thomas Fokdal mener, at der er behov for kontorformer, der favner denne trend, og som skaber rammerne for samarbejde og fællesskab i form af co-living, co-working og co-creation.

Det er de såkaldte coworking spaces et godt bud på ifølge ham, og meget tyder på det.

Coworking spaces er nemlig populære som aldrig før. I 2005 var der ikke var mere end 10 af dem på verdensplan, men siden er antallet steget eksponentielt, fortæller Thomas Fokdal. I 2016 er der således 7.800 coworking spaces, og antallet forventes at fortsætte med at stige de kommende år.

Læs mere:
Lokalebasen.dk: Coworking: Del din viden og kom længere på literen

2016: rekordår for handel med erhvervsejendomme

2015 slog rekord hvad angår transaktioner med erhvervsbygninger, men 2016 ser ud til at overgå alle forventninger. Flere mæglere fortæller, at der sandsynligvis vil blive handlet for 60 milliarder kroner i år. Specielt i Hovedstadsområdet er der vækst at spore, og her vækker nye køb stadig opsigt.

I sidste uge blev der således handlet en 150.000 kvadratmeter stor byggegrund i Ørestaden. Erhvervsejendomme til butik og kontor er i høj kurs for tiden – flere brancher melder om en stigning i omsætningen, og det medvirker til, at der er rift om erhvervsgrundene.

Det samme gør sig gældende for erhvervslokaler, der er egnet til butikker og kontorlokaler. Senest har det gamle posthus i Købmagergade fået ny lejer. Om 2017 kan følge med i antallet af transaktioner vil tiden vise. I øjeblikket er der meget, der tyder på det.

Læs mere på Estate Media: Ugen i ejendom: 150.000 kvm. i Ørestad stjal billedet

Langt flere rykker ind i kontorhotellet

En ny undersøgelse fra MatchOffice, der i Danmark går under navnet Lokalebasen.dk, viser, at de europæiske kontorhoteller oplever en popularitet som aldrig før. Undersøgelsen omfatter besvarelser fra i cirka 700 kontorhoteller fra i alt 49 lande, og viser, at en ud af tre af de adspurgte kontorhoteller kan fremvise udlejningsprocent over 90 procent.

I kølvandet på den øgede efterspørgsel og den høje udlejningsprocent fortæller han dertil, at flere udlejere har i sinde at udvide deres kontorhotel, ligesom prisniveauet sandsynligvis også får et nøk opad i nær fremtid.

Årsagen til den stigende efterspørgsel skal findes i det fleksible koncept, som kontorfællesskaberne typisk tilbyder. Jakob Dalhoff, CEO for MatchOffice, uddyber:

”Mange virksomheder arbejder i dag mere mobilt, og det stemmer overens med mange af de koncepter, som man typisk finder i et moderne kontorhotel. Og mange nystartede virksomheder har ikke mod på at binde sig til de længere kontrakter, der typisk er forbundet med et traditionelt lejemål,” siger Jakob Dalhoff.

Han tilføjer, at kontorhotellets koncept er ideelt for selvstændige, freelancere og for start-up virksomheder, da man ikke får udgifter som istandsættelse og indretning af kontorlokaler samt diverse driftsomkostninger.

Læs mere: Ny undersøgelse: Kontorhotellet 2016 fremviser rekordhøje udlejningsprocenter

Læs hele rapporten her: Industry Survey 2016

Bæredygtigt fyrtårnskontor i Københavns Havn

Aller længst ude, lige på spidsen af Langelinjekaj står ’Pakhuset På Østerbro’. Med sin rustrøde facade og skindende vinduer lyser den op som et fyrtårn og byder både krydstogtskibe og medarbejdere velkomne til en dag i Københavns Havn.

Pakhuset stod færdig i 2015 og kunne med sine 16.500 lukrative kvadratmeter med i alt 850 arbejdsstationer tage imod både længerevarende og kortsigtede lejere, der dermed fik frisk luft og havudsigt fra hele tre sider. Men det er ikke kun udendørsarealerne, der kan imponere.

“Der er tale om en dybt fascinerende kontorbygning med en betagende facade, som allerede har skabt betydelig opmærksomhed og med et toplækkert interiør, der kan få selv de mest kræsne kendere og eksperter til at vælte bagover i begejstring.”

“Kvaliteten er svimlende overbevisende – glem alt om kedelige hvide akustiklofter, her er trælameller i asketræ belagt med sorte akustikmåtter. Hele bygningen dufter bogstavelig talt af naturmaterialer,” beskriver Susan Lintrup fra Lintrup & Norgart.

Kigger man på, hvem der står bag projektet, forstår man dog også straks, hvilken kaliber vi er i. Udover Pakhuset På Østerbro, har Lundgaard & Tranberg Arkitekter desuden tegnet Axel Towers, New Nordic Louisiana samt moderniseringen af Statens Naturhistoriske Museum.

Naturmaterialer og bærdygtighed hand i hånd

Pakhuset På Østerbro er dog ikke kun en fryd for øjet, det er også rart at være i. Naturmaterialerne går dermed i samspil med visionen om at skabe nytænkende bæredygtighed.

Med et nyt energi- og indeklimakoncept og brug af grundvand til afkøling har man sammen med en hybrid ventilation sikret en høj energieffektivitet. Man forventer herved at have skabt en halvering af det normale vandforbrug, og helt op til 70 % i varmeomkostninger.

For yderligere information om Pakhuset På Østerbro – Klik her!

New Yorker kontorfællesskab på Frederiksberg

I det attraktive område Frederiksberg i København kan du finde en arbejdsplads til leje i et åbent kontorfællesskab.

Er du selvstændig, og er du træt af at arbejde hjemmefra? Eller ønsker du at blive en del af et faglig og socialt netværk? Eller er I en mindre nyopstartet virksomhed? Så kan du eller I fordelagtigt vælge at arbejde i et kontorfællesskab og blive et del af et stærkt værdifuldt netværk.

I et åbent kontorfællesskab på Frederiksberg på Finsensvej 78 kan du leje et kontorområde på i alt 178 kvadratmeter. En typisk arbejdsplads regnes til 22,2 kvadratmeter, og der er på nuværende tidspunkt plads til cirka 25-30 arbejdspladser i kontorfællesskabet.

Ejendommen er beliggende tæt på det attraktive boligområde beliggende på Dirch Passers Alle, og den er ligeledes beliggende tæt på Flintholm Station, hvor der både er mulighed for at tage S-tog og Metro.

Kontorlejemålet er indrettet som et åbent kontorfællesskab, hvor virksomhedernes områder er markeret med reolsystemer. Der er derudover fælles mødelokaler, kantine, loungeområder, toiletter, køkken, gaderobe samt et kopirum. Ønsker du at trække lidt frisk luft, så er der også rig mulighed for det. Der er nemlig direkte udgang til en stor taghave, der er indrettet med terrasser og spisepladser, og som blandt andet anvendes til alternative møderum.

Se lejemålet på Lokalebasen.dk 

Fik du læst?: Få kontor i Kødbyens kreative kontorhotel

Virtual Reality indtager ejendomsbranchen

Teknologien Virtual Reality er for alvor ved at slå igennem, og nu benyttes den også i ejendomsbranchen, hvor Lokalebasen.dk’s virtuelle ture af lejemål nu vil kunne ses i VR.

Virtual Reality har været på banen i mange år, men er nu ved at slå igennem på det brede marked. De fleste forbinder VR med computerspil, men der er rent faktisk et utal af muligheder, teknologien byder på.

Virtual Reality gør det muligt at teleportere sig til et andet sted, og giver en følelse af, at man rent faktisk kan befinde sig andre steder. Flere beskriver det som en interaktiv fantasiverden, hvor alt er muligt. Fx kan man prøve at udføre en hjerteoperation eller gå på opdagelse i spændende grotter og huler rundt omkring i verdenen.

Fremtidens promovering

Teknologiens banebrydende evne til at stimulere en digital virkelighedsnær oplevelse muliggør, at virksomheder i fremtiden kan markedsføre sig selv på en ny og innovativ facon.

Nu har teknologien også sat sit aftryk på ejendomsbranchen, da udlejningsportalen Lokalebasen.dks virtuelle ture af ledige lejemål, nu også kan ses i Virtual Reality, når man påfører sig et par VR-briller.

Man kan altså på den måde gå på opdagelse i ledige kontorlokaler til lejer, og få en følelse af, at man rent fysisk bevæger sig rundt i kontoret.

”Det vil betyde, at de via deres smartphone vil få en følelse af, at de fysisk træder ind i lejemålene, hvorfor de vil kunne gå på opdagelse. Det er en helt ny måde at se lejemål på online, og det vil skabe værdi hele vejen rundt,” siger Matt Marsh, der er fotograf hos Lokalebasen.dk.

Effektiviseret udlejningsproces

Når man har et kontorlokale til leje eller et anden form for erhvervslokale til leje, så kan det være en tidskrævende proces at finde lejere til at udfylde sine ledige erhvervskvadratmeter.

En virtual tur, der nu kan vises i Virtual Reality, vil ifølge Matt Marsh være med til at fremskynde og effektivisere den proces betydeligt – det bliver nemlig nemmere for både udlejer og lejer.

De potentielle lejere af et lejemål får nemlig mulighed for at gå på opdagelse i lejemålet og på den måde få dannet sig et realistisk indtryk af lejemålet via sin smartphone eller computer. De får altså en bedre idé om fx, hvilke kontorlokaler til leje der er mest relevante. Og dermed kan de nøjes med kun at få fremvisninger på disse, hvilket vil i sidste ende også vil spare tid for udlejer, der i nogle tilfælde bruger meget tid på at fremvise lokaler.

Læs mere: Fremvis dine lejemål med Virtual Reality

Google Streetview – Lad online brugere komme ‘indenfor’

Hvad er Virtual Reality?

Fik du læst? 
Få kontor i Kødbyens kreative kontorhotel

Få kontor i Kødbyens kreative kontorhotel

Læs, hvordan det er at have kontor i NOHO, der er et kreativt og unikt kontorhotel beliggende i det attraktive Kødbyen i København.

Det gamle kvægtorv, som i dag er et kreativt, populært område på Vesterbro i København går i dag under navnet Kødbyen.

Byområdet er især kendt for sit rustikke look, rige erhvervsliv, der dagligt huset et væld af mennesker grundet områdets populære restauranter, butikker og ugenlige arrangementer. Flere mennesker har ligeledes deres arbejdsgang i området, hvilket især tæller iværksættere, som en række kontorhoteller danner rammen for.

Centralt i Kødbyen vil du fx finde det kun et år gamle kontorhotel NOHO, der er søster-kontorhotel til det eftertragtede kontorhotel SOHO.

Work, Stay Play

NOHO’s slogan ’Work, Stay Play lyser op i et blåt lysstofrør på facaden, og indretningen i kontorhotellet er ikke overladt til tilfældighederne. Ting som udstoppede dyr, retro møbler, et væld af planter, vægge af sammensat tro, et hjemmeligt køkken og finurlige kaktusser, vil man fx støde på, når man bevæger sig rundt på de mange kvadratmeter.

NOHO er dog ikke blot en arbejdsstation, men et sted hvor nyopstartede virksomheder kan udvikle deres forretning og samtidig blive en del af et fagligt såvel som socialt sammenhold og fællesskab, hvilket kontorhotellets rammer lægger op til i form af fælles morgenmad, fredagsbar og diverse sociale og til tider faglige arrangementer.

Læs mere om NOHO:
Læs, hvordan det er at arbejde i NOHO
Find ledige kontorlokaler i NOHO

Læs også:
Moderne kontor til leje ved Flintholm St.

Tomgangen for kontorer i København er tæt på bundnivea

På Sjælland er tomgangen på erhvervsejendomme generelt og i det centrale af København faldet markant det seneste år – og er fortsat i fald.

Tomgangen er på sin vej ned under otte procent, men Lokalebasen.dk’s CEO, Jakob Dalhoff, mener ikke, at der er chance for, at tomgangen vil kunne falde yderligere i dette område.

“Situationen er nu den, at ledighedsprocenten har fortsat positiv kurs mod samme meget lave niveau, som den havde i tiden op til finanskrisens udbrud i 2008. Det betyder, at især københavnske kontorvirksomheder over en bred kam ikke ret meget længere vil være i stand til at rekruttere kompetent personale til betydelige udvidelser.

Vi er med andre ord på vej ind i et marked, hvor veletablerede virksomheder fortsat vil flytte til nye kontorlokaler, men hvor nye firmaer kun i begrænset omfang vil leje ledige kontorlejemål, fordi de ikke vil kunne finde og rekruttere de nødvendige kontormedarbejdere til dem,” udtaler Jakob Dalhoff til magasinet NINEtoFIVE.

Helt i bund

Som CEO for udlejningsportalen Lokalebasen.dk, der annoncer i omegnen af 4.000 ledige erhvervslokaler på landsplan, har Jakob Dalhoff dagligt fingeren på pulsen på det danske erhvervsudlejningsmarked.

“I årene frem vil vi højt sandsynligt se, at kontortomgangen i både København og i andre dele af landet fortsat vil falde, men at disse fald i mange tilfælde vil kunne ses i fremtidige konverteringer – altså tomme, ældre kontorejendomme der omdannes til moderne boliger.

Jeg mener derfor, at der er belæg for at konkludere, at den københavnske kontortomgang er tæt på at nå så langt i bund, som den reelt kan komme,” siger Jakob Dalhoff.

Ifølge Lokalebasen.dk ligger kvadratmeter-prisen på et moderne kontorlejemål i København K typisk mellem 1.400 og 2.000 kr.

Lokalebasen.dk lancerede i maj sin nye tomgangsstatistik for danske erhvervslokaler, der hver måned opdateres med markedets nyeste data for ledige erhvervslejemål.

Aktuelt, med tal trukket 1. Juni 2016, ligger den gennemsnitlige tomgangsprocent for erhvervslejemål på 5,8 procent.

Læs mere:
Kontor-tomgangen i København nu tæt på reelt bundniveau
Se tomgangsstatistikken
Københavns omegn har den højeste tomgangsprocent

Lokalebasen.dk præsenterer ny side for tomgangsstatistik

På Lokalebase.dk vil interesserede fremadrettet kunne holde sig opdateret med tomgangsprocenten for erhvervslokaler i Danmark.

Som supplement til portalen egne tal benyttes også informationer fra andre store platforme og formidlere af tomme erhvervskvadratmeter, herunder Oline, ATP og DEAS. Derudover inddrages desuden tal fra Danmarks Statistik for at give så nøjagtige tal så muligt.

Lokalebasens statistikker Kasper Schjødt-Hansen fortæller, at tomgangsraten på landsplan ligger på 5,8 procent, og at der således aktuelt er 8.176.000 ledige erhvervskvadratmeter.

Aktuelt finder vi landets højeste tomgang i de Københavnske forstæder, hvor antallet af ledige erhvervs kvadratmeter er tre gange så høj som landets øvrige regioner uden for København.

Tre must til dit storrumskontor

Inden for de seneste par år er der sket et betydeligt skift i kontorets indretning, og i dag ser vi flere og flere storrumskontorer i Danmark. Et nyere studie, der er baseret på 10.000 kontorfolks svar i 14 lande, viser, at forstyrrelser på et storrumskontor kan koste medarbejdere op til 86 minutters arbejdstid om dagen.

En nyere finsk undersøgelse viser ligeledes, at støj i kontorlandskabet kan forringe medarbejdernes koncentrationsevne samt deres overordnede trivsel.

Men også faktorer som teperaturen og ventilationen på kontoret har en betydelig indvirkning på medarbejdernes trivsel og koncentration og dermed præsentationsevne.

“Det er vores konklusion, at medarbejdere præsterer syv procent lavere i et almindeligt kontormiljø, hvor der ikke er foretaget noget for at forhindre problemer med støj, temperatur og ventilation,” siger en af forskerne bag det finske studie, Johanna Varjo.

Forringet arbejdshukommelse

Undersøgelsen viser ydermere, at arbejdshukommelsen forringes i takt med forstyrrende faktorer såsom et højt støjniveau på kontoret. Det finske forskerteam slår fast, at det forringer medarbejdernes præstationer i deres daglige arbejde.

“Arbejdshukommelsen er vores evne til at fastholde en information i hovedet, mens vi udfører en anden handling. Hvis vi fx skal huske et telefonnummer, mens vi samtidig sidder og leder efter en kuglepen til at notere det med.

Vores arbejdshukommelse fungerer simpelthen dårligere, når de tre forstyrrende faktorer – støj, temperatur og ventilation – ikke er tilpasset kontormiljøet,” siger den finske forskergruppe.

Læs mere her:
Her er tre vigtigste musts til dit storrumskonto
Arbejdsmiljoviden.dk: Gennemtænkt indretning giver trivsel
Simultaneous effects of irrelevant speech, temperature and ventilation rate on performance and satisfaction in open-plan offices
Arbejdsmiljoviden.dk: Gode råd til indretning af dit storrumskontor
Politiken.dk: Åbne kontorlandskaber giver os bedre ideer – og stress
Inc.com: 5 Ways to Survive Your Open Plan Office

Moderne kontor til leje ved Flintholm St.

Tæt på Flintholm Station er et moderne og fleksibelt kontorlejemål ledigt.

I hjertet af København kan du finde et moderne kontor til leje med en attraktiv beliggenhed tæt på Flintholm Station. Kontoret er beliggende på Osvald Helmuths Vej og der er mulighed for at leje mellem 450 og 11.350 kvadratmeter. Lejemålet giver lejere mulighed for at indrette lejemålt, så det passer til deres behov. Lejemålet giver ydermere mulighed for arealudnyttelse på helt ned til 13,5 kvadratmeter per medarbejder.

Kontorlejemålet indeholder åbne kontorlandskaber, møde- og projektrum samt muligheden for at få indrettet enkeltmandskontorer. Lejemålet er desuden ventileret og klimastyret for at sikre et godt arbejdsmiljø. MultibrugerhusKontoret er beliggende i et multibrugerhus, der giver dig som lejer adgang til en række fælles faciliteter. Faciliteterne tæller blandt andet reception, mødelokaler, auditorier, fitness samt en lækker kantine.

Du vil ligeledes kunne finde små hot-spots under glastaget, der kan benyttes til uformelle møder, et telefonopkald eller et pause.

I forhold til parkeringsmuligheder, så er der under ejendommen rig mulighed for parkering, hvor der i alt vil være plads til 550 biler.

Se lejemålet på Lokalebasen.dk

IoT indtager kontorer verden over

Internet of Things, som er den nyeste trend inden for teknologien, åbner op for uendelige muligheder – og er netop ved at revolutionere vores verden og arbejdsliv.

Ved IoT puttes teknologi ind i enheder, der giver mulighed for dataudveksling og interaktion mellem enhederne.

IoT er ikke én ting, men kan være alle mulige ting som software, hardware og protokoller. Det kan ydermere også være ting, som du normalt ikke ville forbinde med internettet såsom termostater og støvsugere.

Den dag i dag er hele fem milliarder enheder koblet op til internettet, og disse ting kan altså interagere og fjernstyres på forskellig vis. Det fortsat stigende antal af enheder, der kobles til internettet er med til at gøre virksomheder endnu smartere og mere effektive.

Fx kan en sensor på skrivebordet fortælle dig, hvis du sidder på en uhensigtsmæssig måde, om det ville være godt at hæve eller sænke bordet en smule, eller om det er tid til, at du rejser dig.

Der er desuden sensorer, der kan registrere, når folk ankommer til kontoret, hvilket kan sætte andre mekanismer i gang såsom at tænde lyset, starte kaffemaskinen m.m.

IoT og fremtidens arbejdsplads

I magasinet NINEtoFIVE, udtaler Natasha Friis Saxberg, der er direktør for Future Growth hos virksomheden Atea, der specialiserer sig i IT-infrastruktur, at man bør fokusere på, hvordan fremtidens arbejdsplads kommer til at se ud.

”Fremtidens arbejdsplads – som rigtig mange teknologivirksomheder som fx Apple og Cisco arbejder med – handler meget om mobilitet,” fortæller hun.

IoT gør det mere effektivt og tilgængeligt at arbejde på tværs af fysiske lokationer – det er dermed ideelt til at højne mobiliteten. Et eksempel herpå er det nyeste, moderne videokonferencesystemer, der udover at skabe fleksibilitet også spare mødedeltagerne transporttid.

Fremtidens arbejdsplads bliver vurderet som værende ’flydende og mobil’, hvilket både kan have fordele og udfordringer.

Læs hele artiklen her: IoT er på vej til dit kontor

Københavns omegn har den højeste tomgangsprocent

København Omegn, der omfatter Gentofte, Lyngby, Brøndby, Taastrup, Rødovre, Hvidovre samt Gladsaxe, har aktuelt en tre gange så høj tomgangsprocent på erhvervslejemål sammenlignet med landets øvrige regioner uden for København. Det viser ny statistisk fra Lokalebasen.dk.

I alt står 14,7 procent af erhvervslokaler tomme i Københavns Omegn, og gennemsnitligt ligger tomgangsprocenten på 6,1 procentpoint på landsplan.

Markant udvikling i Københavns Omegn

Som det eneste sted i landet tegner der sig en markant udvikling i tomgangen i Københavns Omegn. På blot to år er tomgangen nemlig steget hele 39,7 procent og altså fra 10,7 til 14,7 procentpoint. Det er især ledige annoncerede kontorkvadratmeter, der skyder tomgangen i vejret – en stigning på hele 84,6 procent. I 2013 var der 735.000 annoncerede kontorkvadratmeter op imod 1.357.000 kvadratmeter i 2016.

Også i Københavns By findes en høj tomgang for erhvervslejemål. Den aktuelle tomgang ligger på 8,0 procentpoint og er dermed landet næsthøjeste. Tomgangen har været mere jævn, men støt stigende og lå i 2013 på 7,6 procentpoint. Dette er dog på trods af et arbejdsmarked i fremdrift, samt at flere kontorejendomme er konverteret til boliger.

Læs mere: Københavns Omegn har landets højeste tomgang

Efterspørgsel efter kontor til leje i Ørestad Stiger

Ørestad er en bydel på Amager som strækker sig over 5km. I fremtiden vil 60-80.000 mennesker arbejde i Ørestad hvis samlede areal vil være på 310 hektar. Er du på udkig efter kontorlokaler til leje i Købehavn, så kan erhvervsmiljøet i Ørestad være noget for dig.

Erhvervslivet vender mod Ørestad

Sweco, Europas største rådgivende ingeniørvirksomhed, flytter 750 ansatte til Ørestad i 2018. Virksomheden er én af flere, som finder det nye erhvervsområde attraktivt i deres søgning efter kontor til leje i København K. Perfekte transportmuligheder med kun 25m fra hoveddør til metro er et af årsagerne til valget af Ørestad. Virksomhedens direktør John Chubb ser de gode transportmuligheder som en vigtig faktor for at tiltrække talentfulde ingeniører i fremtiden. Ydermere er de moderne omgivelser i Ørestad blevet en stor driver for den øgede popularitet efter kontor til leje i området.

Ørestad er lavt prissat

Er du stadig ikke overbevist om mulighederne i Ørestad, så er det fordi du mangler at forstå den sidste bid af kagen. Ørestad er i forhold til mange andre steder i København, lavere prissat. Lejeniveauet ligger omkring de 1250-1350 kr. pr. kvm om året, imens kontor til leje i København K kan koste op mod 1700 kr. pr. kvm årligt. Du bør ligeledes overveje mulighederne for kontor til leje i Ørestad.

Find kontor til leje i Ørestad

Læs om Sweco og deres nye kontorinvestering 

Læs om Ørestads billigere prissætning

Øgede krav fra erhvervslejere i København

Når lejere søger efter kontorlokaler i København K, har de større krav, end hvad de havde for blot et par år siden. Pris er stadig en betydelig faktor, som tager en stor plads i lejers beslutningsproces, men den er ikke hele historien.

Strategi og indretning er et af de store faktorer for lejere af kontorlokaler i 2016. Lokaler bør tilpasses virksomhedens strategi, og dette sætter et større krav til kvaliteten af kontorlokalerne, som stadig skal balanceres med prisen.

Som følge af de øgede krav fra lejere, er toprådgivning af kontorlokaler i København K blevet utrolig populært. Du bør derfor overveje om professionel rådgivning er noget for dig.

Find kontorlokaler i København K

Find en rådgiver

Læs mere om den øgede efterspørgsel efter rådgivning

Indret dit kontor i København K ligesom Facebook

Facebook’s direktør Mark Zuckerberg arbejder på den samme kontorplads som alle andre. Det er en ny måde af skabe en kultur for transparens.

Når du indretter dit kontor til leje i København, kan det være en god idé at efterligne verdens mest innovative virksomheder. Teknologi giganten Facebook har fremført deres nye kontor, hvor alle arbejder på en stor kontorplads. Målsætningen er en gennemsigtig og decentraliseret kultur, hvor alle kan snakke med hinanden, dele idéer og kommunikere.

Passer det åbne til din virksomhed?

Før du kaster dig ud i en Facebook-lignende kontorindretning, bør du overveje hvorvidt din virksomhed er velegnet til det åbne kontor. Et åbent kontor fungerer ineffektivt, hvis dine medarbejdere ikke kan koncentrere sig i mere støjende omgivelser. Er der brug for komplet stilhed, kan det være en ulempe med et åbent kontor. Ydermere kan arbejdsvaner være distraherende for andre medarbejdere og bliver telefonen brugt meget, kan det ødelægge produktiviteten for nogle medarbejdere. Derfor bør man være opmærksom på sin virksomheds arbejdskultur, før man begiver sig ud i et åben kontorlandskab.

Læs mere om Facebook’s åbne kontor

Find kontor til leje i København K

Nyt Moderne kontor i København K

Kontor i Indre By

Ønsker man at tiltrække Danmarks talenter samt fostre en innovativ og effektiv arbejdskultur, så er placeringen af dit kontor essentielt. Du bør som kontor søgende være villig til at betale et ”premium”, hvis du ønsker at plukke fordelene som hører med. Kort sagt er Indre By en utrolig populær beliggenhed, som giver enhver virksomhed mulighed for at skille sig ud.

Et kontor med fællesskab

Turbinehuset har fokus på fællesskab, tilgængelighed og hjemlighed. Dette kontor til leje er derfor velegnet til den sociale virksomhed, som ser mulighederne i vidensdeling på tværs af virksomheder. Ydermere tilbyder Turbinehuset flere fordele, som en sund frokostkafé, så din virksomhed kan fokusere på jeres kerneforretning.

Turbinehuset har energimærket A og står indflytningsklart i foråret 2016

Find kontorlokaler til leje i København K

Få Google Streetview på dit kontor i København

Et fremragende brandingværktøj

I nutidens moderne teknologiske verden er det essentielt at være transparent som virksomhed. Facebook har for nyligt fremvist deres nye åbne kontorer igennem sociale medier for at give deres kunder et billede af virksomhedens kultur. Igennem Google Streetview har din virksomhed mulighed for at fremvise jeres kontorlokaler i København K på internettet via billeder taget i 360 grader. Er i meget stolte af jeres kontor, kan i vise dem til alle internetbrugere på diverse sociale medier. Jeres virksomhed vil som følge fremstå både åben og innovativ.

Bliv vist på Google

Google’s nye virtuelle service kan hjælpe din virksomhed med at forbedre jeres position på Google. Selvom det ikke vil skyde jer i toppen af søgemaskinens resultater, vil det skabe mere synlighed på Google siger SEO Manager hos GroupM, Christian Højbo Møller.

Find kontorer i København K

Læs mere om hvordan du kan få lavet et Google Streetview til din virksomhed

Tre gode tips til fotografering af dit kontor til leje

Lys på Kontoret

Ønsker du at fotografere dit København, så er det essentielt med massere af lys. Sådan siger Lokalebasens nye fotograf fra London Matt Marsh. Alle lys bør være tændt, og alle gardiner bør være åbne. På denne måde fordeler lyset sig jævnt i hele kontoret, og billedet bliver mere tiltrækkende.

Placer kameraet korrekt

Målet med det perfekte billede er et naturligt look hvor kontoret på samme tid ser stort ud. Et fotograf-trik er at pege kameraet mod et hjørne af kontoret. Dette vil få lokalet til at se stort ud på en naturlig måde. Peger du derimod kameraet mod en væg, vil billedet blive fordrejet, og det naturlige look forsvinder.

Køb en ekstern blitz til kontoret

Med en ekstern blitz kan du lysne mørke områder, da du ikke er begrænset af kameraets egen blitz. Placer blitzen skjult for kameraet evt. mod en væg så hele lokalet bliver lyst op.Ønsker du at tage perfekte billeder af dit kontor, vil disse tre tips hjælpe dig på vej.

Find kontor i København K

Læs mere om det perfekte billede her

Hvilket kontor er det rette for dig?

Inden du begynder søgningen efter de perfekter kontorer i København K, bør du overveje hvilken type af kontor, som passer til din virksomhed.

Kontoret for den fleksible virksomhed

Er din virksomhed stadig meget ung, og er du usikker på, hvordan fremtiden ser ud, så bør du overveje en mere fleksibel løsning. I dette tilfælde kan servicerede kontorlokaler i form af et kontorhotel være den optimale løsning. Med et kontorhotel kan din virksomhed hurtigt skifte antallet af kontorpladser, i takt med at virksomheden vokser, uden at i behøves bekymre jer om de fast omkostninger. På denne måde kan i bruge jeres energi på kerneforretningen og skabe den ønskede vækst.

Det åbne kontor

Med inspiration fra New York er det blevet populært at leje åbne kontorlokaler. Et stort åbent kontor fordrer sammenhold, fælles vision og gennemsigtighed, hvilket alle er værdier, der kan bidrage din virksomhed. I din søgning efter kontor til leje i København K, kan du i din søgning lede efter kontorer med større åbne lokaler.

Fællesskabet i fokus

Et tredje spørgsmål din virksomhed bør stille sig selv, er om i kan drage nytte af at arbejde i fællesskab med andre virksomheder eller ej. Et godt kontorfællesskab kan være yderst bidragende for enhver virksomhed, men det er ikke den perfekte løsning for alle virksomheder. Der er mange forskellige faktorer at tænke igennem, inden kontorsøgningen går i gang. Fleksibilitet, åbenhed og fællesskab er tre vigtige faktorer, som kan vise dig vejen til det perfekte kontor til leje i København K.

Find kontor til leje i København K

Få styr på kulturen – vejen til succes

En ny undersøgelse fra Deloitte viser, at kultur er den vigtigste udfordring for nutidens virksomheder. Leder du efter kontor til leje I København, er det vigtigt, at du tænker kultur ind I kontorsøgningen.

87% af de 3300 adspurgte forretningsledere valgte kultur som vigtigt eller meget vigtigt for deres forretning. Resultatet reflekterer, hvad Deloitte kalder “The Naked Organization”. Medarbejdere har langt større magt I nutidens digitale verden. Sociale medier og digitalisering medfører at enhver hændelse på kontoret, nemt kan deles af kollegaer og medarbejdere, hvorfor en god og behagelig arbejdsplads er essentielt for også at tiltrække kvalificeret arbejdskraft.

I din søgning efter kontorer i København K, bør du derfor sørge for at de nye lokaler passer overens med de kulturelle værdier, som din virksomhed ønsker at frembringe. Har i en meget decentraliseret arbejdsstruktur med kort til loftet, så kan det være en god idé at leje et kontor med store åbne lokaler.

Læs mere om Deloittes spændende undersøgelse

Find kontor til leje i København

Få helt styr på kontor flytningen i København K

Når du søger kontor til leje i København K er der mange ting at holde styr på. Ikke kun skal du forhandle dig til den perfekte lejekontrakt, men vil uden tvivl møde en stor mængde af diverse udfordringer undervejs i flytningen. Vi giver dig her to vigtige tiltag som du bør overveje når du flytter.

Internet

Internettet er uden tvivl et af nutidens absolut vigtigste elementer for virksomheder. Er du på udkig efter nye kontorer i København K er det absolut essentielt at have et robust og sikkert internet så du ikke møder ufrivillige afbrydelser på jeres nye kontor. En god idé er derfor at undersøge internet mulighederne på dit nye kontor, og sikre at kontoret har nok båndbredde såvel som rækkevidde for din virksomhed.

Møblering og indretning

Indretning og møbler er et meget undervurderet element i de fleste virksomheder. Er du på udkig efter kontor til leje i København K bør du stærkt overveje hvordan dit kontor skal se ud. Både produktivitet, branding og kulturen afspejler sig i valget af møbler og indretning. Er du selv i tvivl kan det være til stor gavn at kontakte en indretningsekspert, for at sikre at du får det meste ud af dine nye kontorer.

Få hjælp til din flytning

Find kontor i København K 

Nyt NINEtoFIVE-magasin ude

I Lokalebasens nye NINEtoFIVE magasin kan du blandt andet læse om, hvordan det er at arbejde i det kreative kontorhotel NOHO i Kødbyen, der med sine kreative rammer lægger op til social og faglig networking.

Et kontorhotel der rummer mange iværksættere, mindre og nystartede virksomheder.
TV2 Lorrys kendte nyhedsvært, Line Baun Danielsen, fortæller også, om dit smukke kontor med guldalder-duft og god atmosfære. Hun fortæller desuden sine sjoveste oplevelser på kontoret, de største beslutninger samt hendes bedste tid på sit kontor.

Magasinet distribueres elektronisk til omkring 50.000 af Lokalebaseninteressenter, brugere, samarbejdspartnere m.m.

Læs NINEtoFIVE