Skab det konstruktive og personlige fællesskab

Kontoret er samlingspunkt for en række mennesker, der hver dag ruller stolen ind til bordet, tænder computeren og udfører et stykke arbejde, der skal drive virksomheden fremad. Men arbejdet på kontoret foregår ikke blot i enerum. Hvis ikke medarbejderne er i stand til at samarbejde, ydes det optimale arbejde ikke til konsekvens for virksomhedens foretagende.

Det rette kontormiljø sætter rammerne for et godt samarbejde. Det kan være en udfordring for virksomheden at skabe dette rum, hvor alle medarbejdere trives og opnår deres yderste potentiale. Det kræver arbejde, fokus og prioritering – men til gengæld vil virksomheden se forbedrede resultater.

Klare aftaler danner grundlaget

En række behov, personligheder og arbejdsopgaver mødes på kontoret. Når arbejdsmiljøet udfordres, er det oftest fordi, mange forskellige mennesker med varierende forhold til arbejdet skal mødes. For at gøre livet på kontoret så gnidningsfrit som muligt – og for at imødekomme konflikter, inden de opstår, kan faste aftaler og systemer benyttes.

Italesæt kontorets forskellige personligheder på et fælles møde. Snak om, hvilke vaner, aftaler og interne koder der vil hjælpe jer til at møde hinandens behov på bedste vis. Måske skal alt mad indtages udenfor kontoret, måske bør man forlade lokalet, når man snakker i telefon, eller måske skal man markere, når man ikke vil forstyrres.

Personlig atmosfære gør det muligt

Når folk kender hinanden på et mere personligt plan, er det lettere at relatere, hjælpe og derved samarbejde. Læg fokus på at etablere et godt forhold til alle kollegaer. Skab anledninger, hvor medarbejderne mødes uden for kontorets rammer, og giv derved mulighed for, at kollegiale relationer kan blive mere nære og personlige.

Overbærenhed er nøglen

Når medarbejderne har evnen til at sige ”pyt” og bære over med andres fejl, er kontoret sikret den bedste stemning. Vi har alle forskellige vaner, fremgangsmåder og behov, og når kontorets medarbejdere kan rumme alle, er der langt mellem konflikt, sammenstød og ubehag. Det skaber det bedste arbejdsmiljø, da glade medarbejdere er tættere knyttet til deres job og derved giver mere af sig selv i arbejdstiden.