Hvis du står for at skulle starte virksomhed i eller i nærheden af den danske hovedstad, er du sikkert allerede godt i gang med at opsøge muligheder for leje af kontorlokaler. Her bør du se dig godt for, og sikre dig, at du vælger rigtigt helt fra starten.
København er en attraktiv by, når det handler om at starte virksomhed. Det kan godt være vanskeligt at overskue markedet for erhvervsejendomme i København – især hvis det er første gang, du skal leje lokaler.
Der er mange faldgruber, du gerne vil undgå i forbindelse med leje af kontor. Og du bør på forhånd gøre dig klart, hvilke ønsker og behov, der skal prioriteres inden du underskriver en lejekontrakt.
-
Vælg kontorlokaler, der matcher din virksomheds størrelse og type
Først og fremmest er det altid en god idé at overveje størrelsen på dit nye kontor. Det er så ærgerligt at overtage fine, nye kontorlokaler, blot for at finde ud af, at det kniber med pladsen
Du skal selvfølgelig tage højde for antallet af ansatte i din virksomhed, når du vælger lokaler. Der skal som udgangspunkt være plads til alle – men hvis du tilbyder dine ansatte hjemmearbejdspladser en eller flere dage om ugen, kan du muligvis spare lidt plads, idet de så kan dels om arbejdsstationerne på kontoret.
Derudover er det smart at vælge et kontor eller en kontorsuite, som er disponeret på en måde, der giver mening for din virksomhed. Det er for eksempel ikke altid videre hensigtsmæssigt at have telefonsælgere eller kundeservicemedarbejdere siddende op og ned af dine udviklere eller andre, der har behov for fred og ro når de arbejder. Her bør du kigge efter flere separate kontorer frem for et åbent storrumskontor.
-
Hvad er fordelen ved et kontorfællesskab?
Hvis du ønsker at have mulighed for professionel sparring og networking med andre virksomheder, er et kontorhotel, der tilbyder kontorfællesskab, en oplagt mulighed. Når du lejer dig ind i et kontorfællesskab, får du mange spændende features, som et separat kontor ikke kan tilbyde.
Du kan blandt andet glæde dig over besparelser i forhold til rengøring og vedligeholdelse af såvel de enkelte kontorer som de fælles arealer. Denne forpligtelse påhviler nemlig udlejer.
På samme måde får du en masse relevante faciliteter forærende. Blandt andet deles lejere i kontorfællesskaber om eksempelvis tekøkkener, mødelokaler, kantine og selvfølgelig toiletter.
Det betyder, at du sparer en del husleje, da du ikke skal prioritere kvadratmeter til disse faciliteter. Som lejer vil du kunne booke mødelokaler i huset kvit og frit, og slipper dermed for at skulle finde disse ude i byen. Og rigtig mange kontorfællesskaber har indgået ordninger med forpagtere, som sørger for at maden i kantinen er både lækker, varieret og til at betale for kontorhotellets lejere.