De sidste år har på ingen måde været, som de plejer. For rigtig mange har de store møder været byttet ud med Zoom, Skype og andre onlinetjenester. Håndtrykkene har været byttet ud med albuer, og generelt er vi ikke kommet hinanden ved, som vi plejer. Det har selvfølgelig haft nogle konsekvenser, men er en af disse konsekvenser, at et mødelokale er blevet unødvendigt?
Langt de fleste mødelokaler har stået tomme i flere perioder, og det klæder på ingen måde et mødelokale. Der har dog også været perioder, hvor vi faktisk har kunnet bruge dem, og hvor vi endelig kunne se hinanden igen. Disse grunde er årsagen til, at langt de fleste stadig holder fast i deres mødelokaler.
Vi må ikke glemme hinanden
Bare fordi vi har haft perioder, hvor mødelokalet ikke har været i brug, betyder det ikke, at det er unødvendigt. Faktisk er det lige præcis det modsatte. De perioder, hvor vi ikke har set hinanden og holdt de møder, som vi plejer, gør det til noget helt specielt, når vi endelig kan gøre disse ting igen. Det er det samme med et konferencecenter og konferencelokaler – vi må ikke glemme, hvor vigtige de er.
Hvorfor er disse lokaler vigtige
Man kunne fristes til at tro, at når vi ikke har holdt onlinemøder så længe, så kan vi da lige så godt fortsætte sådan og spare penge på konferencelokaler og meget andet. Det ville dog højst sandsynligt skade mere, end det ville gavne. Vi ville nemlig miste rigtig meget af den kontakt og de strategier man bruger, når man fx skal til et vigtigt fysisk møde eller snakke foran et publikum i et konferencecenter. Denne kontakt er langt vigtigere, end vi tror, og den kan ikke bare erstattes af et onlinemøde.
Så for at svare på overskriften, så har covid-19 ikke overflødiggjort et mødelokale, et konferencecenter eller konferencelokaler. Pandemien har derimod vist os, hvorfor alle disse ting er så vigtige, når man er erhvervsdrivende, og hvorfor vi skal blive ved med at holde fast i disse.