Kontortyper

Udbuddet af kontorlokaler i Danmark er både stort og varieret, og der er gode muligheder for at finde kontorlokaler, der kan imødekomme næsten ethvert behov. Lige fra det traditionelle kontorlejemål, hvor man selv varetager drift og vedligeholdelse af lejemålet til professionelt drevne kontorhoteller, hvor der er sørget for alt fra kontormøbler og IT til sekretærservice og telefonpasning.

Herunder kan du få en kort beskrivelse af de forskellige kontortyper. Du kan læse om fordele og ulemper og du kan få en ide om hvilke udgiftsposter, der vil være forbundet med de enkelte kontortyper.

Co-Working vinder frem

Dette koncept opstod i Tech-industriens højborg i USA, San Francisco, idet flere mindre virksomheder og start ups skulle bruge sparring på innovation, produktudvikling og markedsføring, samt netværke i forhold til virksomheder som kunne enten hjælpe med at udvikle dette eller som var potentielle kundeemner.

Co-working er karakteriseret ved at finde sted i større åbne kontorer, hvor virksomheder, iværksættere eller startups lejer sig til en plads eller et bord. Herved kan de således gå rundt i mellem andre virksomheder og suge idéer og information til sig. Samtidig foregår der mange events eller begivenheder således at virksomhederne bliver parret på tværs.

Se alle Co-Working kontorer i Storkøbenhavn

Dette koncept er begyndt at vinde frem i store dele af Europa, og er begyndt blomstre inden for Danmarks grænser – dog hovedsageligt in København, Århus og Aalborg, samt i områder tæt ved universiteter. Herfor ses der tendenser inden for Co-working på CSE, Copenhagen School of Entrepreneurship på CBS, omkring Ålborg og Århus Universiteterne, samt ved DTU i Kongens Lyngby.

Kontorfællesskaber

I et kontorfælleskab lejer man en arbejdsplads i et lokaler, som man deler med andre. Typisk vil man få sit eget kontor, men der kan også være tale om storrumskontorer. Alle lejere deles om fællesfaciliteter, så som køkken, toiletter, frokoststue, lounge, mødelokaler og evt. reception. Der vil i langt de fleste tilfælde være tale om møblerede lokaler, ligesom der vil være internetopkobling og telefonsystem m.v.

Kontorfællesskaber er en prisbevidst løsning, der særligt henvender sig til små virksomheder, herunder iværksættere. Siderne Matchoffice.com og kontorfaellesskaber.dk kan hjælpe dig med at finde kontorpladser og kontorhoteller i hele verden.

I kontorfælleskaber betaler man pr. antal arbejdspladser. I denne pris er inkluderet alle øvrige udgifter, så som udgifter til drift, møblering, bredbånd, forsikringer, adgang til køkken og fællesfaciliteter.

Forbrug af mødelokale, kopimaskine, printer o. lign. afregnes enten efter forbrug eller er inkluderet i den faste månedlige betaling.

Mere fleksible løsninger er fremtiden

Kontorhotellet som koncept er ikke længere designet til mindre virksomheder, og det drager fortsat flere mellemstore virksomheder nytte af. Det viser ny rapport fra udlejningsportalen MatchOffice.

Mellemstore virksomheder begynder også i stigende grad at investere i kontorhotellet frem for det traditionelle kontor. Det viser ny verdensomspændende undersøgelse fra Lokalebasen.dks internationale afdeling MatchOffice, der har adspurgt over 1000 respondenter fra i alt 49 lande, her i blandt Norge.

Ifølge undersøgelsen er størstedelen – nærmere 70 procent – fortsat mindre virksomheder med 1-2 ansatte. Ikke desto mindre er antallet af virksomheder med 5-6 ansatte steget med 63 procent, fra 10,3 procent i 2015 til 16,8 procent i 2016.

Hertil kommer, at antallet af virksomheder med over syv ansatte er steget med hele 100 procent fra 3,8 til 7,6 procent sidste år.

”Det er ikke noget nyt koncept – det er modent og bæredygtigt, og så har det har vist sit ’proof of concept’. Derudover er det ikke længere skræddersyet til mindre virksomheder, men til alle slags virksomheder.”

Den nye rapport fra MatchOffice kan ydermere fremvise en høj tilfredshed blandt undersøgelsens respondenter. Hele 60 procent understreger, at deres forventninger bliver indfriet på et højt eller meget højt niveau. Samtidig mener 42 procent, at der ikke er nogle ulemper ved deres kontorhotel.

”Den høje tilfredshed vil resultere i, at endnu flere også større virksomheder vil overveje kontorhotellet som løsning en ekstra gang i fremtiden som følge af word-of-mouth effekten,” vurderer Jakob Dalhoff.

Kontorhotel/Businesscenter

I et kontorlejemål lejer man arbejdspladser i et professionelt drevet center – ofte af meget høj standard. Udover møblerede arbejdspladser med internetopkobling og telefon får man adgang til reception, fællesarealer, kantine, mødelokaler, konferencelokaler, fælles opholdsrum mv. Herudover er der, mod betaling, mulighed for en lang række ekstra services så som receptions- og sekretærservice samt telefonpasning.

Man betaler en fast pris pr. arbejdsplads, samt for forbrug af mødelokaler og diverse receptions- og sekretærservice.

I kontorhoteller er man ikke bundet af lange lejekontrakter, men vil ofte kunne opsige lejemålet med få måneders varsel. Det tilfører virksomheden en stor fleksibilitet, idet man kun betaler for det antal arbejdspladser, man rent faktisk benytter. På samme vis vil det være muligt at udvide kapaciteten, i takt med virksomhedens udvikling.

Find kontorhoteller

Styrk virksomhedsprofil og inviter til møde på flotte adresser

Flere og flere virksomheder er begyndt at have forretningsmøder hos tredjepart, ved bogstaveligtalt at mødes på midten, nær trafikale knudepunkter som Kolding, Vejle, Middelfart, Nyborg, Korsør, Slagelse og Herning. Dette skyldes flere årsager. Først og fremmest er det at mødes på midten en god måde at skabe konstruktive alliancer for virksomheder. Dernæst kan det være afvekslende at mødes et andet sted, og benytte et andet mødelokale end det man sædvanligvis bruger på ens eget kontor. Slutteligt kan møder på midten kombineres med eksempelvis kundebesøg, deltagelse i konference og lignende. Herfor bookes langt flere mødelokaler tæt på togstationer og motorvejstilkørsel.

Se mødelokaler i København K

Se mødelokaler i Danmark

Langt flere end tidligere, specielt i større virksomheder og helt små virksomheder, er begyndte at leje eksterne mødelokaler. De større virksomheder gør det for at få logistikken til at gå op, mens de helt små virksomheder måske ikke har et mødelokale på deres kontor – eller også skal de have et møde med en af deres første store (kommende) partnere, hvorved gode rammer kan gøre en god del af arbejdet for dem.

Når man lejer mødelokaler kan man som regel vælge om man ønsker kage, kaffe, te, adgang til forskellige faciliteter som parkering, audiostik osv.. På den måde kan den lille virksomhedsejer fokusere på at få skabt alliancer og præsentere materialet emineret over for den potentielle kunde, frem for at fokusere på at få købt den rigtige kage os bageren.

Uanset hvilken type mødelokale eller konferencelokale, din virksomhed søger, byder København på en bred palet af spændende, varierende lokaler. Er din virksomhed for eksempel på udkig efter eksklusive og centrale mødelokaler? København har et stort udvalg af luksuriøse kontorer, mødelokaler, konferencelokaler og lignende for enhver smag – uanset om din virksomhed ønsker havudsigt, beliggenhed i en historisk ejendom eller noget helt andet. Men det er ikke kun, når det kommer til eksklusive erhvervslokaler, at hovedstaden profilerer sig markant. Næsten uanset hvike krav og ønsker din virksomhed måtte have til for eksempel beliggenhed, stemning, service, faciliteter med mere, så har hovedstaden et stort udvalg at tilbyde. Er det eksempelvis aktuelt med et konferencelokale i en ejendom med en kreativ, innovativ atmosfære?

I København finder du nemt mange trendy og moderne mødelokaler, der sikrer din virksomhed møder i omgivelser, som signalerer cutting edge. Det er i særlig grad København K og brokvartererne, der brillierer inden for lokaler af denne type. Men også i omegnskommunerne finder du mange spændende kontorer og mødelokaler, som typisk endda også er billigere.

Behov for mødelokaler

Rapporten viser herudover, at mødelokaler som facilitet benyttes i langt højere grad end i 2015, hvilket ifølge Jakob Dalhoff hænger sammen med det faktum, at flere større virksomheder rykker ind i kontorhotellet.

Flere større virksomheder har typisk større behov for mødelokaler, da de holder både interne og eksterne møder og kurser. Derfor kan vi også ses det også, at kontorhoteller investerer mere i deres mødelokaler i dag end for bare et par år tilbage.

Desuden ser vi også, at flere og flere virksomheder, der har arbejdsbase i traditionelle kontorer, lejer sig ind i kontorhotellernes mødefaciliteter.

”En trend, som vi har set starte i Berlin, Stockholm og Hamburg, men nu også har bredt sig til København,” siger Jakob Dalhoff.

Du kan booke ledige mødelokaler her

Konferencelokaler med overnatningsmuligheder

Mange hoteller i København udbyder herudover konferencelokaler og lignende med alle tænkelige former for service. Med en sådan beliggenhed, er der derved også mulighed for bekvem overnatning for de deltagende i mødet eller konferencen. Ligeledes er der på de fleste hoteller en lang række andre praktiske faciliteter, såsom restauranter, som ligeledes kan være en fordel at have i nærheden. Men generelt har mødelokaler i København den fordel, at der altid er kort til attraktive restauranter, hvis man ønsker at inviterer kunder eller samarbejdspartnere på en arbejdsmiddag.

Samtidig bruges mødelokaler og eventspace også af flere virksomheder som ønsker at afholde events eller større konference eller fremvise nye produkter. På denne måde skaber mødelokaler og lignende faciliteter en enorm fleksibilitet for erhvervsdrivende.

Traditionelt kontorlejemål

I et traditionelt kontorlejemål lejer man kontorlokaler, men står selv for drift og vedligeholdelse alt det indvendige og i enkelte tilfælde også for det udvendige.

Lejemålet indeholder egne toiletter og køkkenfaciliteter. Ønsker man receptionsområde eller andet, skal man selv sørge for indretningen.

Et traditionelt kontor er at foretrække, hvis man f.eks. har særlige krav til indretning eller ikke ønsker at dele faciliteter med andre lejere. Ofte vil kontrakten for et traditionelt lejemål løbe over en årrække.

Lejen vil typisk beregnes pr. kvadratmeter. Udover lejen betales der for drift. Dvs. at de skatter og yderligere udgifter, som ejeren har på ejendommen fordeles på de enkelte ejere i ejendommen.

Nedenfor kan du se et eksempel på udgifter i forbindelse med et kontorlejemål i Hellerup:

Semiserviceret kontor

I et semiserviceret kontor vedligeholder man ligeledes selv egne lokaler, men herudover deler man en lang række fællesarealer og faciliteter med de øvrige lejere. Det drejer sig f.eks. om kantine, reception, mødelokaler, auditorier, fælles opholdsrum, lounge, evt. fitnessrum mv.

Et semiserviceret kontor er en fordel for virksomheder, der både vil have maksimal indflydelse på indretning af lejemålet og samtidig have adgang til moderne og professionelle faciliteter som kantine og auditorier, men ikke selv ønsker eller har kapacitet til at varetage driften af disse.

I et semiserviceret kontor betaler man, udover de traditionelle driftsudgifter, der er knyttet til det enkelte lejemål, for drift og vedligeholdelse af fællesarealer og kantine.

Evt. leje af mødelokaler og auditorium afregnes pr. time.

Erhvervsparker

Rundt omkring i landet findes en række erhvervsparker, hvori der ligger forskellige former for kontorbygninger. Disse erhvervsparker er ofte tilknyttet universiteter og højere læreanstalter. De er kendetegnet ved, primært at henvende sig til forsknings- og udviklingsvirksomheder samt traditionelle iværksættervirksomheder.

Erhvervsparkerne tilbyder ofte kontorlejemål i forskellige regier. I samme erhvervspark kan man finde kontorhotel, semiserviceret kontor og traditionelt lejemål. Mange af parkerne har endvidere tilknyttet et erhvervscenter, hvor man kan søge hjælp og rådgivning indenfor branche- eller erhvervsrelevante emner.

Det er ofte at erhvervscentre, enten kommunalt udsprungne eller etableret privat, har bygninger og lejemål i erhvervsparker, da det gør det nemt at få sparring og etablere nye virksomheder. Virksomhederne er gerne branche forbundet inden for eksempelvis logistik, pharma/medicin, konstruction eller IT udvikling. På denne måde kan man skabe de såkaldte “clusters”, som man eksempelvis kan se Los Angeles inden for tech-branchen. Mange erhvervscentre og erhvervsråd samarbejder herved omkring erhvervsparker og udvikling her af.